Nyheter från Henriksdal, Finnboda & Kvarnholmen mellan Nacka & Stockholm

Renoveringen av Danviksbron kostar 41 miljoner kronor

DANVIKSKLIPPAN / SALTSJÖQVARN | Nu är det alltså beslutat i Stockholm stads Trafik- och renhållningsnämnden: Istället för att hitta ett hitta en långsiktig lösning för getingsmidjan Danviksbron (exempelvis att göra den segelfri) satsar man på renovering för 41 miljoner.

Danviksbron sedd från Södermalm

Danviksbron sedd från Södermalm

”Genom att renovera och underhålla stadens broar tar vi ansvar för den kritiska infrastrukturen som behövs även i morgondagens Stockholm, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd och ordförande i trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms stad. Tyvärr avslöjar hon inte hur en 90 år gammal lösning av trafiken mellan Stockholm och Nacka / Värmdö / Hammarby sjöstad verkligen håller för ”morgondagen”. >> Läs inriktningsbeslutet för Danviksbron

En långsiktig lösning har inte ens utrets. Utan de tre alternativen som man jämförde var

  1. Ingen åtgärd med övervakning;
  2. Renovering av fabanedäck och maskineri;
  3. Utbyte av fabanedäck, ommålning av broklaff samt renovering av stålkonstruktioner och maskiner;

Istället hade kanske passat bättre med alternativen

  1. Leda bil- och tågtrafiken i en tunnel;
  2. Bygga segelfri bro för bil- och tågtrafiken;
  3. Bygga segelfri bro för tågtrafiken och leda biltrafiken i tunnel;
  4. etc.

Man får intrycket att allt som händer nu inom trafiken styrs utifrån Slussen-projektet. Nacka och Värmdö är inte heller så engagerade att se till att våra intressen tas hänsyn till.

Exit mobile version