Site icon Nyheter från Henriksdal, Finnboda & Kvarnholmen mellan Nacka & Stockholm

Stombusslinje till Sjöstaden med i socialdemokraternas framtidskontrakt

Södermalms socialdemokrater har lanserat ett framtidskontrakt för perioden 2014 till 2018, där en förlängning av stombussar till Sjöstaden nämns samt ett motstånd mot en bussterminal för Nacka Värmdö-bussarna i Katarinaberget.

Danvikstull, Nacka & Stockholm: Högtrafikerade Värmdövägen med DanvikCenter i bakgrunden

En punkt tar upp stombussar till Sjöstaden via Danvikstull:

”Sjöstaden är en snabbt växande stadsdel med drygt 17 000 invånare. Tvärbanan och buss 74 behöver kompletteras med mer kollektivtrafik. I dag går SL:s stombusslinje två mellan Norrtull och Barnängen i Sofia på Södermalm. Vi vill pröva att låta stombuss fortsätta till Sjöstaden via Danvikstull. Därmed får Sjöstadsborna en direktlinje till City, i väntan på en utbyggd T-bana.”

I en annan punkt motsätter sig socialdemokraterna Alliansens projekt för en bussterminal i Katarinaberget:

”Moderaterna driver linjen att terminalen för Nacka- och Värmdöbussarna ska sprängas in i Katarinaberget. Vi menar att det är en dyr och dålig lösning som ger långa byten mellan t-bana och buss. Vi vill att bussterminalen ska ligga så nära t-banans perronger det är möjligt.”

Man vill också ha mer hyresrätter i Sjöstaden:

”När allmännyttan bygger på Södermalm och Hammarby Sjöstad ska minst 20 procent utföras av små hyresrätter för unga och studenter.”

De vill rädda Glashus Ett om de får ta över i Stockholm stad:

”GlashusEtt är Stockholms stads miljö -och informationscenter i Sjöstaden. I brist på andra lokaler kan Glashus Ett också nyttjas av föreningslivet i stadsdelen, bland annat hembygdsföreningen och sjöscouterna. Det är viktigt att den möjligheten finns kvar”.

Här finns hela framtidskontraktet

Exit mobile version