I senaste numret av Nacka Värmdö Posten finns ett debattinlägg av Christer Asplund, f.d. näringslivsdirektör i Stockholm. Han berättar om förslaget om miljövänligare pendelbåtar voa Kvarnholmen, Finnboda och Saltsjöqvarn till Slussen.
Linjen ska börja i Gåshaga och fortsätta via Haseludden, Telegrafholmen och Nacka strand. Så skulle det finnas en alternativ färdväg till dagens SjöVägen mellan Lidingö och Nybroplan.
Bränslet till pendelbåtarna ska komma från Scandinavian Biogas som producerar biogas i anslutning till Henriksdals reningsverk på Henriksdalsberget. Kombinerat med el. SjöVägen använder också el men de flesta fartyg går på enbart fossila bräbslen.
Båtarna är isklassade, bekväma med plats för barnvagnar och cyklar. SjöVägens båtar är delvis från slutet av 1800-talet och inte alltid bekväma eller skapade för cykel och barnvagnar.
Kapaciteten är 250 passagerare per fartyg. Det ger en miljon per år med 30-minuterstrafik. SjöVägen har redan idag kapacitetsproblem och glesa turer vissa tider.