EuroFeeder föreslår nya, miljövänligare pendelbåtar till Slussen

I senaste numret av Nacka Värmdö Posten finns ett debattinlägg av Christer Asplund, f.d. näringslivsdirektör i Stockholm. Han berättar om förslaget om  miljövänligare pendelbåtar voa Kvarnholmen, Finnboda och Saltsjöqvarn till Slussen.

Linjen ska börja i Gåshaga och fortsätta via Haseludden, Telegrafholmen och Nacka strand. Så skulle det finnas en alternativ färdväg till dagens SjöVägen mellan Lidingö och Nybroplan.

Bränslet till pendelbåtarna ska komma från Scandinavian Biogas som producerar biogas i anslutning till Henriksdals reningsverk på Henriksdalsberget. Kombinerat med el. SjöVägen använder också el men de flesta fartyg går på enbart fossila bräbslen.

Båtarna är isklassade,  bekväma med plats för barnvagnar och cyklar. SjöVägens båtar är delvis från slutet av 1800-talet och inte alltid bekväma eller skapade för cykel och barnvagnar.

Kapaciteten är 250 passagerare per fartyg. Det ger en miljon per år med 30-minuterstrafik. SjöVägen har redan idag kapacitetsproblem och glesa turer vissa tider.

image

……………………..

image

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *