Förändringar för buss 53, 71 och 402 from december 2017

Oförändrad turtäthet på buss 53 men ändrad rutt. Någon förbättring på buss 402. Buss 71 nedmonteras ytterligare. Inga förändringar på Sjövägen.

Trafikförvaltningen i Stockholm läns landsting har nu efter remisser hos berörda kommuner kommit med en översikt över ändringar i trafiken from december 2017 och tillsvidare.

Medan Nackan kommun utökar med antal valdistrikt pga stor inflyttning till kommunen står det ganska stilla med utökningen av kommunikationer:

Sjövägen melan Nybroplan och Nacka strand
Ingen förändring.

Mysig morgon på Sjövägen.

Buss 402 Slussen – Kvarnholmen – Nacka forum, stadshuset
Linjen får efter ca kl. 21.00 sommar 30-minuterstrafik istället för 60-minuterstrafik.

Kö till buss 402 vid Slussen

Buss 71 Slussen (Glasbruksgatan) – Henriksdalshamnen – Jarlaberg
Linjens kortturer vardagar mellan Slussen och Sickla udde dras in. Sträckan får 15-minuterstrafik istället för 7½-minuterstrafik ca kl. 16.00–18.00 och 30-minuterstrafik istället för 15 minuters trafik ca kl. 15.15–20.20. Kortturerna på linjen i rusningsriktning vardagar dras in sommartid vilket ger minskad turtäthet mellan Glasbruksgatan och Sickla udde.

Rymligt på buss 53 efter jobbet.

Buss 53 Fridhemsplan – Henriksdalsberget (-Finnberget)
Sträckan Centralen – Kulturskolans hus via Fleminggatan har lågt resande och övervägs att läggas ned, då linje 1 hanterar kapaciteten på sträckan utan problem. I stället tar linje 53 över 69:ans sträckning Centralen – Odenplan – Karolinska institutet. Se även förslag för linje 69. För att göra linjen ytterligare attraktiv som en nord-sydlig axel övervägs den läggas på Munkbron i stället för Skeppsbron.

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

3 reaktioner till “Förändringar för buss 53, 71 och 402 from december 2017”

  1. Uruselt att 402:an inte får tätare avgångar. Dessutom borde någon annan linje flyttas och köra förbi finnboda o Kvarnholmen o vidare efter Nacka Forum. Tex till jarlaberg och Nacka Strand. Det behövs tätare turer. Alternativt förlänga 402:an men det behövs betydligt tätare trafik. När busstrafiken är så usel så blir resultatet att folk tar bilen istället. => Mindre underlag för bussar.

  2. Något positivt är i alla fall att vi får nattbuss! 93:an som idag vänder vid Henriksdalsberget förlängs till Jarlaberg, så äntligen får Finnboda och Kvarnholmen trafik nattetid istället för en promenad från Henriksdal/taxi.

  3. OK att 53:an inte får tätare trafik,men då får ni se till att den går de tider den skall gå och låt den gå kvar på Skeppsbron

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *