Historiska vinterbilder från Henriksdal, Finnboda, Kvarnholmen & Finntorp

Historiska vinterbilder visar hur våra omgivningar under varvs- & kvarntiden på Kvarnholmen, Finnboda, Henriksdal, Finnberget, Finntorp och Danviken såg ut en gång i tiden.

Henriksdalsringen med tillhörande vattentorn till vänster håller på att byggas i slutet av 1960-talet.
Henriksdalsringen med tillhörande vattentorn till vänster håller på att byggas i slutet av 1960-talet enligt ritningar av Tore och Erik Ahlsén

Gamla vinterbilder från Kvarnholmen och Gäddviken

Kvarnholmens trådbuss som var i trafik 1942 - 1959
Kvarnholmens trådbuss som var i trafik 1942 – 1959 till Nytorgsgatan på Södermalm
Superfosfatfabrikens båt Gäddviken ankrad i Svindersviken
Superfosfatfabrikens båt Gäddviken ankrad i Svindersviken
Ingången till ungdomsgården Grottan på Kvarnholmen. Djurgården i bakgrunden.

Gamla vinterbilder från Finnboda, Finnberget och Danvikshem

Finnbergets funkisbostäder byggs i slutet av 1940-talet
Finnbergets funkisbostäder byggs i slutet av 1940-talet för arbetare och tjänstemän på Finnboda varv enligt ritningar av Tore och Erik Ahlsén som också ritade Henriksdalsringen och Vilans skola.
Vintervy från Finnberget mot Danvikshem och Finnboda
Vintervy från Finnberget mot Danvikshem och Finnboda varv
Danvikshem i slutet av 1940-talet. Sluttningen mot Danvikstrand är nu bebyggd.
Gamla Vilans skola från slutet av 1800-talet på 1970-talet. Antagligen något år innan den ersattes med nuvarande byggnad av arkitekterna Tore & Eric Ahlsén.
Gamla Vilans skola från slutet av 1800-talet på 1970-talet. Antagligen något år innan den ersattes med nuvarande byggnad av arkitekterna Tore & Eric Ahlsén.
Varvsarbetare i Finnboda väntar på buss 53 på Kvarnholmsvägen på 1979-talet
Varvsarbetare i Finnboda väntar på buss 53 på Kvarnholmsvägen på 1979-talet
Sjösättningen av pansarbåten Thule i Finnboda. Ingenjörsvillan ovanför finns ännu kvar men i ett desolat skick.
Sjösättningen av pansarbåten Thule i Finnboda varv. Ingenjörsvillan ovanför finns ännu kvar men i ett dåligt skick.
Finnboda slip med den idag förfallna disponentvillan på Finnbodaberget till höger

Gamla vinterbilder från Finntorp

Villa Svenbo med torn och tre våningar samt huset med sko- och läderaffär i bottenvåningen. Det var tidigare Nacka telefonstation, som fru Wall förestod. (Foro: Eric Ericsson, 1958)
Finntorp (bild: John Kjellström, 1951)

Gamla vinterbilder från Danviksklippan, Danvikstull och Henriksdalshamnen

Järnvägsbron för Saltsjöbanan i Danvikstull på 1930-talet. Danvikens hospital och Saltsjöqvarn i bakgrunden.
Järnvägsbron för Saltsjöbanan i Danvikstull på 1930-talet. Danvikens hospital och Saltsjöqvarn i bakgrunden.
Björknäsbuss vid Danvikstull på 1920-talet. Värmdövägen var inte särskilt bred.
Björknäsbuss vid Danvikstull nedanför Danviksklippan på 1920-talet. Värmdövägen var inte särskilt bred då.
Sjuttonsbacken i Danviksklippan (bikd: Olle Neckman, 1954 eller 1955)
Danviksklippan och Danvikskanalen (bild: Lennart af Petersens, 1945-55)
Varvet Hammarbyverken i Henriksdalshamnen på 1940-talet med Danviksklippan och Saltsjöqvarn i bakgrunden.
Varvet Hammarbyverken i Henriksdalshamnen på 1940-talet med Danviksklippan och Saltsjöqvarn i bakgrunden.

Gamla vinterbilder från Saltsjöqvarn, Henriksborg och Danvikstrand

Vinterbild från stranden – Utsikt från Ryssviken mot Saltsjöqvarn (Prins Eugen, 1937)
Kvastmakarbacken österut, i fonden Övre linoljefabriken vid Henriksborg

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

4 reaktioner till “Historiska vinterbilder från Henriksdal, Finnboda, Kvarnholmen & Finntorp”

  1. Skulle tro att bron är vid Londonviadukten och över nuvarande Folkungagatan.

  2. Bilden på järnvägsbron är väl snarare från 1910 eller däromkring, eftersom Danvikskanalen inte sprängts. I stället bör det vara det gamla utloppet från Hammarbysjön som vi ser under den låga vägbron.
    Nils-Göran

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *