Väderskydd för båtresenärer i Finnboda och Saltsjöqvarn

Socialdemokraterna i Nacka engagerar sig för att SL fixar väderskydd för båtresenärerna i Finnboda och Saltsjöqvarn.

Båttrafiken mellan Nybroplan och Nacka strand respektive Lidingö har stadigt byggts ut samtidigt har befolkningen vuxit på Västra Sicklaön genom de olika byggprojekten på Kvarnholmen och i Finnboda.

Ändå har SL inte fixat någon väderskydd för båtpendlarna i Finnboda och Saltsjöqvarn. Under en stor del av året är det kallt, blåsigt och fuktigt på kajen där det dessutom kan bilda sig rejäla köer när Sjövägen blir försenad.

Nu engagerar sig Socialdemokraterna i Nacka för att SL, kommunen eller någon fixar ordentliga väntkurer. Det skulle för den del också behövas en väntkur i Nybroplan.

2 svar till “Väderskydd för båtresenärer i Finnboda och Saltsjöqvarn

  1. Anders Rörby

    Självklart skall det finnas väderskydd vid Sjövägens bryggor! Men skyll inte på Trafikförvaltningen och SL för att vindskydd saknas idag!

    Redan 2013, när SL tog över trafiken, fick jag i uppdrag av Trafikförvaltningen/SL att se till att väderskydd kom på plats vid bryggorna. Men det visade sig inte vara lätt. Kommunala regler för byggnation omöjliggjorde på vissa platser placering av väderskydd i anslutning till bryggorna. På Frihamnen, Lidingö/Dalénum, Nacka strand samt på Blockhusudden fanns skydd på plats nästan direkt, som ett resultat av arbetet.

    Vid Nybroplan var behovet särskilt stort men vi fick nej av Stockholms stad, ett regnskydd skulle störa den fria utsikten över vattnet! På Allmänna gränd fanns osäkerhet vem som var huvudman för bryggan. Hela Saltsjöqvarns kaj är prickmark = byggförbud enligt Nacka kommun. Däremot skulle man enligt detaljplanen kunna placera ett vindskydd på en flytbrygga utanför kajen! Flytbryggor är för övrigt det absolut viktigaste för att snabba upp pendelbåtstrafiken, särskilt linje 80.

    På kajen vid Finnboda samma sak. Prickmark = byggförbud. På Kvarnholmen byggde Kvarnholmen Utvecklings AB (KUAB) ett vindskydd som inte var optimalt. Vidare påpekades för kommunen och KUAB att ett vindskydd till skydd för den förhärskande västliga vinden borde placeras på bryggan.

    Med denna info som underlag och lite kreativitet från Stockholms stad och Nacka kommun kan de flesta resenärer snabbt skyddas från väder och vind!

    Anders Rörby
    F d Projektledare Pilotprojekt Sjövägen (numer linje 80) 2010-2013
    Konsult för Trafikförvaltningen/SL avseende förbättringar linje 80 2013-2014
    Konsult pendelbåtstrafik Stockholm 2015-

  2. Gunnar Huss

    Såsom nyvorden ledamot i styrelsen för STF, Skärgårdens Trafikantförening, och ledamot av dess bryggkommitté, samt såsom boende i Saltsjöqvarn, delar jag framförd kritik vad gäller väderskyddet. F n är jag starkt engagerad i frågan om obefintligt väderskydd på replipunkten Dalarö Hotellbrygga. Jag åtar mig gärna att även driva frågan om väderskydd för linje 80´s bryggor.

Kommentera