Med nästan 400 bussar i timmen som passerar korsningen Värmdövägen / Kanalvägen / Hästholmsvägen / Kvarnholmsvägen samt Henriksdal station och ökande biltrafiken pga byggboomen i Nacka är tillgängligheten vid trafikplatsen inte den bästa.
Trafikkontoret i Stockholm stad försöker åtgärda problemen så här:
- Kollektivtrafikkörfältet förlängs så att busstrafik och högersvängande trafik får separata körfält.
- Kollektivtrafikkörfältet breddas förbi busshållplatserna på Värmdövägen norr om korsningen så att genomgående bussar kan passera bussar som stannar för på- och avstigning.
- Bussarna prioriteras vid trafikljusen i korsningen
- Åtgärder för att öka tryggheten för gång- och cykeltrafikanter, bland annat med breddad refug på Värmdövägen (övergångställe).
Under tiden (fram till hösten 2018) påverkas platsen så här:
- Vänstersvängskörfältet från Värmdövägen mot Kanalvägen utgår.
- Hållplatsen Henriksdal för buss 53 stängs av.
- Hållplatsen för Nacka Värmdö-bussarna flyttas 30 meter österut mot Kvarnholmsvägen.
- Hundrastgården på Kanalvägen används som etableringsområde.