Kommunalvalet 2018 | Rolf Wasteson, gruppledare för Vänsterpartiet i Nacka kommunfullmäktige har svarat på sex frågor som angår oss i Saltsjöqvarn, Henriksdalsberget, Finnboda och Kvarnholmen om bland annat buss 53, exploateringen av Trolldalen, hissen för seniorboendet ovanför Finnboda och trafiken på Kvarnholmsvägen.
2014 fick (v) 3,8 % på Kvarnholmen, Finnboda, Finnberget och Danvikshem, 11,5 % på Henriksdalsberget och 4,3 % i Saltsjöqvarn, Danvikstrand och Henriksborg.
1. Vilka kandidater på kommunlistan har anknytning till nordsvästra Sicklaön, dvs Kvarnholmen, Finnboda, Finnberget, Henriksdalsberget, Henriksborg, Danvikshem eller Saltsjöqvarn?
Vi har ett antal kandidater som bor i Finntorp och Tallbacken, dock inga längre västerut:
Fredrik Holmkvist, Tallbacken
Rolf Wasteson, Finntorp
Malin Ehnebuske, Finntorp
Klara Krantz, Finntorp
Cecilia Malmgren Tallbacken
Staffan Hjalmarsson, Tallbacken
Julia Kjällquist, Tallbacken
2. Planprogrammet för Henriksdal föreslår en exploatering på c:a 50 % av nyckelbiotopen Trolldalen. Stödjer ert parti planen eller kommer ni att engagera er för en större / mindre exploateringsgrad?
Vårt förslag har varit en lägre exploatering i Trolldalen men accepterar det förslag som nu ligger med en mindre exploateringsgrad än det ursprungliga.
3. 2000 personer har skrivit på för en hissförbindelse mellan Finnboda och seniorboendet på Finnbodaberget. Stödjer ditt parti förslaget att Nacka kommun med eller utan privata finansiärer (t ex HSB) bygger en sådan förbindelse?
Ja!
4. Planprogrammet för Henriksdal berättar om upp till 24000 fordon dagligen på Kvarnholmsvägen efter år 2030. Under samrådet uttrycktes oro för bl.a. trafikstockningar, buller, avgaser och osäkra skolvägar. Hur tänker ert parti engagera sig för att mildra dessa negativa effekter alternativt hålla trafiken nere?
Vårt huvudsakliga krav har varit bättre kollektivtrafik med tätare busstrafik
5. Buss 53 med hundratals inställda, försenade och fullsatta turer per månad har de senaste åren upplevt stora förändringar, däribland borttagna hållplatser (t ex Kanalvägen och Folkungagatan), ständigt nya ändhållplatser (t ex Rosslagstull, Fridhemsplan och Karolinska) och både planerade ändringar (t ex Slussen & Henriksdal) och spontana ändringar (t ex Centralen / Vasagatan) av färdvägen. Det pratas också om att linjen kan försvinna i samband med utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka. (Hur) har ert parti engagerat sig och tänker engagera sig för att framtidssäkra buss 53?
Oss veterligen finns inget förslag om att ta bort linje 53. Självklart kommer vi att motsätta oss ett förslag som innebär försämrad kollektivtrafik för området. Tunnelbana till Nacka är utmärkt men den löser inte trafikbehovet för det aktuella området. Som vi angett i svaret ovan så är det en förbättrad kollektivtrafik som behöv för området.
6. Nordvästra Sicklaön saknar idag kommunala fritids- och kulturanläggningar för vuxna (t ex kulturhus, bibliotek, museum, förenings- och möteslokaler, sporthall, utegym – medborgarförslag finns etc) trots en befolkning på över 20000 personer år 2030.
(Hur) kommer ert parti att arbeta för att ändra det?
Vi har agerat för fler idrotts- och fotbollsplaner i hela Nacka och särskilt på Sicklaön där det sker en kraftig förtätning. Vi var mot nedläggningen av biblioteket på Henriksdal när det skedde för många år sedan och har drivit frågan om.
Vi har i våra budgetförslag under många år drivit frågan om ett nytt kulturhus med bibliotek, scen, förenings- och möteslokalen i området. Vi har menat att det skulle fylla ett stort behov men också fungera som ett kitt mellan de olika områdena som byggts men som i stor utsträckning är isolerade från varandra..