Danviksbron snabbrenoverades förra året. Samtidigt konstaterade man att den är så skadad att den är i sämre skick än förmodad.
Fler undersökningar måste göras inför ett eventuellt byte.
Saltsjöbanan ska bli säkrare
Det är sedan tidigare beslutat att Saltsjöbanan ska leva vidare och rsaknar i dagsläget ett ATC-system (Automatic Train Control) som i dag finns i stora delar av SL:s spårtrafik. Säkerhetssystemet minskar risken för olyckor genom att bromsa tåg som kör mot rött eller kör för fort.
Om arbetet kommer igång 2014 kan ett ATC-system vara i drift under 2018. Installationen sker samordnat med övriga upprustningsåtgärder för banan under åren 2015-2018.
För att minska trafikpåverkan för resenärerna har en ny tidplan för hela upprustningen tagits fram.
Merparten av upprustningen genomförs under åren 2015-2017. Samtliga trafikstörande arbeten koncentreras till tre sommaravstängningar på 10 veckor åren 2015, 2016 och 2017. I dessa perioder ersätts trafiken med buss.
I upprustningen ingår att bygga två mötesstationer, en i Fisksätra och en i Tattby. Det förbättrar turtätheten i rusningstid från dagens 20-minuterstrafik till 12-minuterstrafik på hela banan.