Inom den till 2026 pågående renoveringen av norra Danviksbron lyfte kranen Lodbrok bort gamla broklaffen enligt plan under natten mot 18 november.
Gamla broklaffen lyftes ber i ett stycke med hjälp av lyftkranen Lodbrok som är största marina lyftkranen i Sverige. Den användes också för att bärga Vasaskeppet. Lodbrok kom till Danviken från Polen och hade på vägen svårigheter på grund av dåligt väder i Östersjön.

“Arbetet med lyftet av klaffen gick mycket bra och klockan 23:45 lämnade Lodbrok Danvikstull med Danviksbron i sitt grepp. Trots initial oro på grund av att broklaffen hade klämt fast, genomfördes processen snabbt och smidigt. Detta blev möjligt efter att Lodbrok hade sänkt ner bron och omplacerat den, då den visade sig väga mer än vad vi först hade beräknat”, skriver region Stockholm på sin webbplats.
Natten mot 18 november var faktiskt sista natten som regionen hade möjlighet att utföra lyftet under den tiden som farleden var avlyst. Broklaffen kördes därefter u via Danvikskanalen.
Sjöfarten på Danvikskanalen återupptogs i lördags men med fortsatt höjdbegränsning 11,8 meter. Även bil- och busstrafiken på södra bron kommer att underlättas något under resten av rivningsarbetet.
Regionen fortsätter nu att riva brofästena för att bereda plats för konstruktionen av nya norra Danviksbron som alltså ska stå klart om cirka tre år. Läs mer om norra Danviksbrons renovering…
