Utredning klar om två pendelbåtslinjer till Nybrokajen

KVARNHOLMEN / FINNBODA / SALTSJÖQVARN / HENRIKSDALSHAMNEN | Dagens båtförbindelse i Vasakronans regi mellan Nacka strand och Nybroplan respektive i Ressels regi mellan Hammarby sjöstad och Nybroplan kan snart tillhöra det förflutna om landstingen beslutar att gå vidare med förslaget om två nya pendelbåtslinjer.

M/S Lisen vid Lumabryggan i Hammarby Sjöstad
M/S Lisen vid Lumabryggan

SL fick i juni 2011 uppdraget av Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ”att i enlighet med direktiv i budget 2012 genomföra en utredning i syfte att återkomma till trafiknämnden med förslag på försök med nya pendelbåtslinjer”.

Nybroplan – Frihamnen

M/S Kanholmen vid Saltsjöqvarns brygga
M/S Kanholmen vid Saltsjöqvarns brygga

Konkret skulle alltså den ena pendelbåtslinjen gå sträckan Nybroplan, Finnboda, Kvarnholmen, Nacka strand, Larsberg och Frihamnen. Waxholmsbolaget förordar att denna linje även angör Blockhusudden på Djurgården. Resan beräknas tas 48 minuter.

Möjlighet att hyra och parkera cykel i Finnboda och Kvarnholmen näms också. När det gäller Kvarnholmen påtalar man höjdskillnaden på 20 meter mellan huvudvägen och bryggan.

Driftkostnaden blir mellan 23 (?) miljoner kronor per år vid 30 minuters trafik och 40 miljoner kronor per år vid 15 minuters trafik.

Lumabryggan – Nybroplan

Den andra pendelbåtslinjen ska gå sträckan Lumabryggan, Henriksdalshamnen, Saltsjöqvarn och Nybroviken. Waxholmsbolaget förordar att denna linje även stannar vid Skeppsholmen och Allmänna gränd vid Gröna Lund. Resan beräknas ta 20 minuter.

Möjligheten att hyra cykel vid Saltsjöqvarns brygga bör undersökas. Bryggan bedöms pga höjdskillnaden vara otillgänglig för personer med funktionsnedsätting.

Driftkostnaden blir mellan 10 miljoner kronor per år vid 30 minuters trafik och 20 miljoner kronor per år vid 15 minuters trafik.

>> Klicka här för att läsa hela utredningen av pendelbåtslinjer i Inloppet

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

En kommentar till “Utredning klar om två pendelbåtslinjer till Nybrokajen”

  1. Hej,
    Jag tycker att vi som bor vid Saltsjöqvarn ska kräva att även linjen
    Nybroviken – Frihamnen ska angöra även Saltsjöqvarn då den passerar
    strax utanför bryggan och många boende m fl vill åka till Lidingö och
    Frihamnen utan att först åka in till Nybroplan.
    Björn Stenqvist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *