Renoveringen av Danviksbron kostar 41 miljoner kronor

DANVIKSKLIPPAN / SALTSJÖQVARN | Nu är det alltså beslutat i Stockholm stads Trafik- och renhållningsnämnden: Istället för att hitta ett hitta en långsiktig lösning för getingsmidjan Danviksbron (exempelvis att göra den segelfri) satsar man på renovering för 41 miljoner.

Danviksbron sedd från Södermalm
Danviksbron sedd från Södermalm

“Genom att renovera och underhålla stadens broar tar vi ansvar för den kritiska infrastrukturen som behövs även i morgondagens Stockholm, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd och ordförande i trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms stad. Tyvärr avslöjar hon inte hur en 90 år gammal lösning av trafiken mellan Stockholm och Nacka / Värmdö / Hammarby sjöstad verkligen håller för “morgondagen”. >> Läs inriktningsbeslutet för Danviksbron

En långsiktig lösning har inte ens utrets. Utan de tre alternativen som man jämförde var

  1. Ingen åtgärd med övervakning;
  2. Renovering av fabanedäck och maskineri;
  3. Utbyte av fabanedäck, ommålning av broklaff samt renovering av stålkonstruktioner och maskiner;

Istället hade kanske passat bättre med alternativen

  1. Leda bil- och tågtrafiken i en tunnel;
  2. Bygga segelfri bro för bil- och tågtrafiken;
  3. Bygga segelfri bro för tågtrafiken och leda biltrafiken i tunnel;
  4. etc.

Man får intrycket att allt som händer nu inom trafiken styrs utifrån Slussen-projektet. Nacka och Värmdö är inte heller så engagerade att se till att våra intressen tas hänsyn till.

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

2 reaktioner till “Renoveringen av Danviksbron kostar 41 miljoner kronor”

  1. Varför inte bara tillåta segebåtar passera vid enbart några tillfällen per dag,
    ex vis kl 06 30, 11 00, 15 00, 19 00 och 22 00. Då skulle inte biltrafiken störas i någon större omfattning. Båtfolket får anpassa sig efter dessa tider.

  2. Dessutom kör de inte under sommaren, för att det är ju JÄTTE viktig att man kan segla förbi där. Att vi sen står i kö timme efter timme när man faktisk är på väg till jobbet (eller jobbar, när man kör lastbil) är mindre viktig. Helt crazy.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: