Cykelstråk genom Henriksdalshamnen och Sjöstan följer bilistlogik

DANVIKSKLIPPAN / HENRIKSDALSHAMNEN | Stockholm stad har presenterat Cykelplanen 2012 där det även ingår ett pendelstråk från Danvikstull till Gullmarsplan.

Enligt förslaget ska cyklister åka över Danviksbron och fortsätta på Kanalvägen till Hammarby fabriksvägen. Här tar cykelstråket en paus och börjar om vid ingången till Södra länken och fortsätter över Östra Hammarbyavfarten och sedan Hammarbyvägen.

Bloggarna och cyklisterna Christian Gillinger och Jeroen Wolfers river upp hela förslaget. De förstår inte varför man ska ta den här jättesvängen via Hammarby fabriksväg där den dessutom tar slut. Dessutom kritiserar de att att cykelstråket undviker tättbebyggda områden. ”Det bor ingen längs vägen, det finns lite bilaffärer och kontor, men i huvudsak följer stråket bergssidan mot Hammarbyhöjden”, skriver Christian och Jeroen.

Cyklister kommer knappast att ta den här vägen utan köra rakt igenom för att spara tid och energi. Därför föreslår cyklisterna att vägen borde svänga in mot Lugnets Allé istället.

Cykelplan 2012: rött för stadens förslag; blått för cyklisternas eget förslag

Ett svar till “Cykelstråk genom Henriksdalshamnen och Sjöstan följer bilistlogik

  1. I ärlighetens namn så postade jag en uppdatering i förmiddags, där jag skrev att de faktiskt uppgraderat Hammarby Allé och Lugnets Allé till ”Huvudstråk”, något som innebär att de utgör matarvägar till de röda pendlingsstråken.

    En kommenterare sa också att han ofta pendlat mellan Årsta och Sickla Köpkvarter på just den rödmålade vägen.

    Men jag tycker fortfarande att sjöstadens 26000 invåndare (när allt är färdigbyggt) kunde fått ett eget pendlingstråk. Men det är kanske inte så konstigt eftersom jag bor där.

Kommentera