SWECOs och Skanskas tunnelbaneförslag skulle bli 2 miljarder billigare

FINNBODA / HENRIKSDALSBERGET / KVARNHOLMEN | SWECO har redan förra året presenterat ett förslag för en ny vägförbindelse mellan Stockholm och Nacka inklusive förlängning av tunnelbanans blå linje till Nacka och förgrening till Hammarby Sjöstad.

SWECOs och Skanskas Östra Länken med tunnelbana mellan Kungsträdgården och Nacka Centrum

SWECOs och Skanskas Östra Länken med tunnelbana mellan Kungsträdgården och Nacka Centrum (bild: SWECO)

Efter Alliansens överenskommelse att dra en tunnelbana via Slussen, Sofia, Hammarby Sjöstad och Sickla engagerar sig nu SWECO och Skanska för den så kallade Östra Länken igen.

SWECO / Skanska-förslaget har några för- och nackdelar för oss som bor på Västra Sicklaön jämfört med Alliansens förslag:

  • För: En hållplats läggs på Västra Sicklaön vid Finnboda med utgång mot Kvarnholmen och rulltrappa eller hiss mot Henriksdalsberget;
  • För: Slussen undviks eftersom t-banan går via Djurgården. Slussenprojektet kan alltså fortskrida parallellt.
  • För: Tunnelbanan skulle kunna tas i drift 2024 i bästa fall.
  • Mot: Förslaget kombineras med en bilväg som skulle kopplas ihop med Södra länken via en uppfart vid Svindersviken där rbruset från Värmdövägen redan idag är mycket störande grannarna på Henriksdalsberget och gående mot Svindersvik gård och Sickla. Därtill kommer ju också bruset från KUABs och Nacka kommuns Svindersviksbro längre bort.
  • Mot: Ungdomsbostäderna och förskolan vid Finnboda måste flyttas eftersom marken kommer att behöva schaktas. Planerade ungdomsbostäderna på andra sidan Danvikshem kan vi också glömma.
  • Mot: En stor del av Trolldalens skog på Henriksdalsberget kommer att behöva schaktas.

>> Läs mer om förslaget på SWECOs hemsida  och i Dagens Nyheter

Ett svar till “SWECOs och Skanskas tunnelbaneförslag skulle bli 2 miljarder billigare

  1. Ingen mer j-a bilväg tack… Vill inte ha ngn österled…

Kommentera