Järnvägsspåret vid Danvikstull skulle användas för sjuktransporter i katastroffall

DANVIKSKLIPPAN / SALTSJÖQVARN | Längs med Danvikskanalen mittemot Danviksklippan, Danvikens Hospital och Saltsjöqvarn finns ett järnvägsspår från Södersjukhuset  till Stadsgården vid Fåfängan.

Tunnelmynning vid Danvikstull med Danviksbron och kranfot i Norra HammarbyhamnenSpåret börjar faktiskt vid Södersjukhusets underjordiska katastrofmedicinska centrum som tidigare hade tillgång till spåret via en ståldörr. Meningen var att i katastroffall kunna ta in ett stort antal sjuka. Ståldörren är igensvetsad nu.

Industrispåret byggdes 1939 när Södersjukhuset uppfördes och knöts ihop med ett äldre spår som anlades redan 1929 när Hammarbyleden kom till. Det fanns också planer på att inrätta ett krigssjukhus under SÖS.

Spåret har behållits och mynnar i en tunnel under Fåfängan som har avstängts.

Läs mer om järnvägsspåret på Wikipedia.

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

En kommentar till “Järnvägsspåret vid Danvikstull skulle användas för sjuktransporter i katastroffall”

  1. Det här spåret användes även för att ge Satsjöbanan förbindelse med andra
    järnvägar. Tidigare hade Saltsjöbanan godstrafik, då kördes godsvagnarna från Slussen vis Stadgården, tunneln under Fåfängan, Skanstull, Södersjukhuset till Södra station. Vid Skanstull fanns ett spår över kanalen
    till södra Hammarbyhamnen för godstrafik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: