Regeringens förslag om tunnelbana via Finnboda – bra eller dåligt?

FINNBODA / HENRIKSDALSBERGET | I veckan skrev de borgerliga regeringspartierna i en debattartikel i Dagens Nyheter om att man borde diskutera möjligheten att förlänga blå linjen till Nacka via Finnboda och kombinera den med bygget av Österleden.

Idén om att bjuda bilisterna på en östra länk är mycket gammal men lades på is tillsammans med resten av Dennispaketet. Idén har värmts upp av SWECOs förslag för mer än ett år sedan att kombinera tunnelbana och bilväg mot Nacka.

Här kommer några tankar om för- och nackdelar för oss på Västra Sicklaön:

Möjliga fördelar:

Lång kö för att gå på buss 53 vid Slussen

Lång kö för att gå på buss 53 vid Slussen

1. Befolkningen på Västra Sicklaön växer snabbt. Nya grannar på Kvarnholmen, Finnboda & Henriksdal betyder att kapaciteten för minibussen 53 och Nacka-bussen 402 når sina gränser. T-bana i Finnboda blir en välkommen avlastning.

2. Vi tvingas inte längre åka till Slussen för att komma vidare utan får ett alternativ till pendelbåtlinjen SjöVägen för att ta oss till Centralen.

3. Satsningen på en bro över Svindersviken där Ryssbergens urskog offras blir kanske inte nödvändigt med en kollektivtrafiks- och billedskoppling in Finnboda.

4. Värdet på våra bostäder kommer att öka markant med en tunnelbana i närheten.

5. Ett riktigt centrum kan bildas kring Finnboda eller Henriksdalsberget istället för att hoppas på närbutiker i våra dåligt ihopkopplade bostadsområdena.

6. Det blir antagligen en bättre förbindelse i form av en rulltrappa mellan Henriksdalsberget och Finnboda respektive Finnberget.

Möjliga nackdelar:

1. Studentbostäderna i Finnboda och de planerade i Hermansdal (tomten nedanför Danvikshem mellan Finnboda och Danvikstrand) kommer att behöva rivas. Kanske även ödekyrkogården.

Över 1000 arter är beroende av eken. I Trolldalen på Henriksdalsberget finns många unga ekar som är runt 100 år gamla.

Över 1000 arter är beroende av eken. I Trolldalen på Henriksdalsberget finns många unga ekar som är runt 100 år gamla.

2. Trolldalen, skogen på Henriksdalsberget, kommer att behöva fällas. Vi går miste om vår närnatur med många värdefulla växtmiljöer och ytor för rekreation.

3. Båtklubbarna i Svindersviken kommer att behöva flytta på sig.

4. Svindersviken kommer ännu mindre att kunna användas för rekreation och lugna promenader eftersom Österleden kopplas ihop med Södra länken via en bro över Svindersviken. Värmdöledens och Kvarnholmsbrons trafikbuller får sällskap av Österledens. Grannarna på Henriksdalsberget vars fönster och balkonger vetter mot Sickla får ett litet helve på köpet.

5. Avgaserna från Österleden kommer att belasta vår närmiljö.

6. Tunnelbanan kan dra hit problem från innerstaden – stök, alkohol, droger etc.

7. Under byggtiden blir det mycket byggtrafik och sprängningar i området.

2 svar till “Regeringens förslag om tunnelbana via Finnboda – bra eller dåligt?

  1. Anders Egerö

    Jag gillar inte tanken på att kombinera tunnelbanan med Österleden. Det är fler nackdelar än fördelar för oss som bor på Henkan i alla fall. Dessutom vore det skandal om inte östra Södermalm och Hammarby Sjöstad skulle kunna få en T-banestation! Där bor väl fler än i vår del av Nacka? Eller är tanken att de ska hålla till godo med Tvärbanan?

  2. Nej tack!

    Ingen jävla österled men gärna Tunnelbana via Östra Södermalm och förlängning av Tvärbanan till Henriksdal…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s