Renoveringen av Danviksbron inte spikad

DANVIKSTULL | I veckan tog gratistidningen Metro återigen upp behovet att renovera Stockholms broar. Mest akut är läget för Södra Danviksbron.

Hammarbyleden med Danviksklippan, Danviksbron och Norra Hammarbyhamnen, 1930-talet
Hammarbyleden med Danviksklippan, Danviksbron och Norra Hammarbyhamnen, 1930-talet

Vid en inspektion i fjol konstaterade Trafikkontoret att det asfalterade ståldäcket på klaffen är ”så rostigt att bärigheten börjar påverkas”.

Nästa sommar ska renoveringen påbörjas. ”Men det är inte spikat, utan beror mycket på hur vi totalt sett kan få trafiken att fungera under byggtiden”, säger Lars Jolerus, avdelningschef på Trafikkontoret till Metro.

Det som hela tiden förhindrar en renovering år efter år är protester från båtägare, Slussen-projektet och politikernas omprioritering från en trafiklösning i Danvikstull till en tunnelbana genom Sjöstaden till Sickla.

>> Läs hela artikeln i Metro om de trasiga broarna

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: