Med sommaren kommer även bil-, buss- och cykelköerna på bägge sidor Danviksbron som öppnas en gång i timmen med väntan i runt 10 minuter.
På Twitter är det många bilister som då tar chansen att reta sig gallfeber på denna vallgrav från medeltiden.
Tidigare år öppnades bron två gånger i timmen. Det fanns också inom nu övergivna projektet Danvikslösen planer på att höja Danviksbron och bygga en seglingsfri viadukt för Saltsjöbanan. Nu går alla pengar till Förbifarten istället.
Tider för broöppning
Dagtid – fritidsfartyg och yrkestrafik: Broöppning sker cirka en gång per timme. Broarna öppnas inte helgfria vardagar 06.30-09.15 samt 15.30-18.30.
Nattetid: För passage in till Mälaren öppnas Danviksbron kl. 04:00. För passage ut till Saltsjön öppnas Danviksbron kl. 05:00. Föranmälan fem timmar innan broöppning krävs.
Yrkestrafik: Vardagar: 23.30-06.00 samt helger: 23.30-06.30
Trist det finns dom som inte inser att Nacka och Stockholm är vattenstäder.
Stänger bussar och bilar av motorerna som de skall så är inte miljöpåverkan mer än om de bara passerar! Omläggningen av 53 är tyvärr ett kapitel för sig
Extra stopp för hundratals bussar och bilar är nog inte så miljövänligt. Buss 53 behöver nu ibland 40 min till Centralen. Lägg på 10 min för Danviksbron. Då tappar buss ännu mer i attraktionskraft.
Finns värre saker att reta upp sig på än Danvikstullsbrons öppningar. Tänk att de båtar man öppnar för är miljövänliga farkoster som oftast endast utnyttjar vindkraft. Och tänk på att även bron i Södertälje öppnas i bland och där kan man tala om att det blir stopp.
Dessutom så var trafiksignalerna vid Danvikstull ur funktion under minst fem tillfällen förra veckan. Ganska stora problem med vänstersväng och körning mot Henriksdalshamnen om man kommer från Västra Sicklahalvön.