Luftballong exploderade 1902 över Trolldalen i Henriksdal

Svenske heter en luftballong som sommaren 1902 skulle slå gamla rekord och döptes av prinsessan Ingeborg. Första färden slutade dock med explosion & nödlandning i Trolldalen.

Kapten Eric Unge konstruerade Svenske

Luftballongen Svenske konstruerades av kapten Eric Unge (1836 – 1904) enligt hans eget patent. Han pluggade på Chalmerska institutet där han blev repetitör för matematiska avdelningen. Därefter ägnade han sig åt järnvägsbyggnadskonsten, fortifikationsarbeten vid Vaxholm och posten som disponent vid Motala verkstad.

Han tillbringade sju år i Ryssland där han för den Sibiriakoffs räkning undersökte 1400 kilometer långa Angaraflodens segelbarhet. Det är i tsarriket som han fick idén att bygga en styrbar luftballong. Tillbaka i Sverige konstruerade friballonger och samlade erfarenheter på studieresor till Tyskland, Österrike och Paris.

Provfärden sköts upp gång på gång

I flera dagar har folk samlats i Stockholms Idrottspark (dagens Stadion) i Stockholm för att beskåda uppstigningen av luftballongen Svenske. Förväntningarna var stora.

Nu står den färdig och redo till avfärd denna ballong, som  (…) skall gifva Sverige en första rangställning på det aeronautiska området, ty ballongen är ju uppfunnen af en svensk, utgår från Sverge och seglas af svenskar.

Dagens Nyheter

Vädret var dock för ogynnsamt för en luftfärd. Så publiken tog sig dit och hem igen dag efter dag.

Prinsessan Ingeborg döpte luftballongen till Svenske. Första flyttningen skedde 26 juli 1902 till bl.a. Elgö och Ingarö. Den bevittnades av Prins Carl och prinsessorna Ingeborg och Thyra. I gondolen befann sig kapten Unge, kapten Svedenborg och ingenjör Fraenkel.

(1) Svenske, (2) Svenska Aeronautiska sällskapets styrelse, (3) kapten Eric Unge, (4) kapten Jäderlund demonstrerar ballongen för inbjudna
(1) Svenske, (2) Svenska Aeronautiska sällskapets styrelse, (3) kapten Eric Unge, (4) kapten Jäderlund demonstrerar ballongen för inbjudna

Ragnar Wikander leder nästa färd

Nästa färd skulle ske under ledning av ingenjör Ragnar Wikander som under ett års tid varit kapten Unges assistent.

Uppstigningen med ballongen hölls klockan 4 på eftermiddagen. Vädret var vackert. En gynnsam vind blåste. Så allt såg förhoppningsfullt ut.

Folk hade samlats i och omkring idrottsparken för att titta på uppstigningen. Däribland fanns kungen och prins Eugen, dr. N. Ekholm samt medlemmar i Aeronautiska sällskapet.

Konungen syntes synnerligen intresserad af ballongens konstruktion samt lyckönskade de båda ballongfararna till en lyckosam resa med godt resultat.

Köpingsposten

Svenske skulle hålla sig uppe i tre dygn som skulle bli nytt rekord.

Efter tonerna till Du gamla, du friska kom explosionen

Dr. Ekholm höjde ett kraftigt leve för kapten Unge och ingenjör Wikander vid gondolen. Under tonerna av Du gamla, du friska, du fjällhöga nord höjde sig ballongen lugnt och sköt med rask fart upp till en ansenlig höjd.

Plötsligt tystnade samtalen i publiken. Man hörde istället förtvivlade rop. Från ballongen syntes en svart rök stiga upp. Ena sidan bucklade in. Ballongen fladdrade några slag hit och dit och föll med stor hastighet mot jorden.

Kungen var utom sig av sorg. Han fördes till sin vagn och åkte från Idrottsparken.

Det var tydligen för lite ballast. Ballongen steg därför för hastigt och för högt. Man befarade att gasebn i ballongen skulle utvidgas för mycket. Ventilen ville ej fungera trots att den öppnades. Även ventilen i s.k. appendixet öppnade. Nu rusade gasen ut men för sakta för att hindra katastrofen.

Med en knall sprängdes ballongen och färden nedåt började.

Luftballongen Svenske enligt tecknaren Ivar Jonsson
Luftballongen Svenske enligt tecknaren Ivar Jonsson

Fallskärm bromsade fallet i skogen Trolldalen

Men ballongens fall bromsades av en fallskärm. Annars hade de två passagerarna dött.

Luftballongen föll ner i skogen Trolldalen mellan Svindersviken, Finnboda slip och dagens Henriksdalsringen. Tydligen hängde ballongen hängde i träden medan gondolen vilade på marken.

Tydligen steg ballongen för hastigt och gasutvecklingen skedde för snabbt dom gjorde att ballongen tog skada.

Efter Svenske förbättrade Eric Unge ballongens konstruktion och bygger Svenske II med samma cylinderform. 1904 och 1905 gör Hans Fraenkel några långturer med Svenske II.

3 juli: Natur- och stadsvandring i Henriksdal & Trolldalen

Den här historien och liknande om Henriksdal med skogen Trolldalen får du höra 3 juli, klockan 10:00 – 12:00 på en gratis natur- och stadsvandring.

Ingenjör Ragnar Wikander och kapten Eric Unge
Ingenjör Ragnar Wikander och kapten Eric Unge

Kommentera