Antikvarisk förundersökning av Norra Danviksbron

Norra Danviksbron uppfördes 1919 – 1921 och samägs av Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Eftersom det pratas mycket om behovet av en renovering eller nybyggnation av bron har Stadsmuseet gjort en rapport om Danviksbrons historik, karaktärsdrag och kulturhistoriska värden.

Bron konstruerades efter den tysk-amerikanske ingenjören Joseph Baermann Strauss typmodell för enkelarmade balansklaffbroar (heel-trunnion bascule bridge). Strauss höll däremot inte själva i pennan i upprättandet av ritningar till Danviksbron

Manöverhuset ritades av hamnbyggnadsstyrelsen och samgestaltades med Skansbrons manöverhus

Bron öppnade för järnvägstrafik den 20 november 1921 och för gatutrafik den 28 augusti året därpå.

”Vid tiden för Danviksbrons uppförande, i industrialismens unga 1900-tal, var de estetiska ambitionerna begränsade för ingenjörsritade broar”, står det i rapporten om varför norra Danvikstullsbron inte har någon utsmyckning. Läs rapporten

Hammarby sjö med bl.a. Barnängen, Danviks hospital, Hammarbyverken, Saltsjöqvarn och obebyggda Henriksdalsberget (foto Oscar Bladh 1934)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s