Skurubron tillverkades delvis i Henriksdalshamnen

I slutet an januari 2020 gick en sprängning i samband med Skurubrons renovering fel. Det lamslog trafiken för många i Nacka och Värmdö.

Skurubron består egentligen av två parallella broar varav den senaste byggdes 1953–1957 då den ursprungliga bron från 1915 också renoverades.

Det intressanta är att bågställningen till 50-talets brobygge tillverkades på Hammarbyverken i Henriksdalshamnen. De utbogserades på pontoner via Danvikskanalen.

Bågarna restes sedan mot varandra och reglar lades på för gjutningen av valvet. När valvet stått färdiggjutet en tid för att få tillräcklig hållfasthet, skars ställningsbågarna isär och togs bort.

Från 1920-talet etablerade sig varvet Hammarbyverken i Henriksdalshamnen. Varvet flyttade under 1960-talet till Finnboda varv i Nacka.

Skurubrons delar utbogseras på Danvikskanalen

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: