Omläggningen av busstrafiken i Storstockholm inför tidtabellen som börjar gälla 13 december har fått stor kritik från medborgare som känner att de inte har varit involverade i processen, att bussförbindelser har tagits bort eller fått lägre turtäthet.
En av dessa omläggningar som börjar gälla 13 december är att buss 53 ersätts med buss 55 på hållplatserna
- Henriksdal
- Danviksklippan
- Danviken
- Saltsjöqvarn
- Danvikshem
- Henriksdalsberget (sammanfaller med buss 53)
- Finnboda hamn
- Gäddviken
- Finnberget

20 minuters trafik istället för 7 minuters trafik
Boende från främst Danviksklippan, Saltsjöqvarn och Danvikshem har hört av sig om att buss 55 kommer även på viktiga tider på dagen bara ha 20 minuters trafik. Däremellan kan det vara 30 till 50 minuters trafik.
Det är förvisso relativt nära till buss 53 på Kvarnholmsvägen eller Nacka Värmdö-bussarna på Henriksdals station. Men många seniorer på Danviksklippan, Henriksborg och seniorhuset bakom Danvikshem har svårt att gå långa vägar.
Politiker skyller på tjänstemän
Förslaget till ändringen har gjorts av tjänstemännen på Trafikförvaltningen efter remiss med politiker i berörda kommuner och stadsdelsnämnder. Men dessa har i sin tur knappast pratat med oss boende och har dålig koll på vad omläggningar kan ställa till.
Därefter går förslaget till Trafiknämnden där politiker tar beslut om förslaget. Dessa politiker har alltså sagt ja till förslaget att dra ner turtätheten i Saltsjöqvarn, Danviksklippan, Danvikshem m.m.
“Om denna lösning visar sig otillräcklig så kommer det att ses över i samband med nästa omgång trafikförändringar”, svarar Tomas Eriksson (Miljö- och kollektivtrafikregionråd, Miljöpartiet) från styrande majoriteten (m, l, kd, mp och c) i Stockholm läns landsting.
“Idag är processen för att ändra tidtabellen dåligt förankrad och präglas av dålig insyn och dålig kommunikation”, svarar Linda Nygren (politisk sekreterare, Socialdemokraterna) från oppositionen i Stockholm läns landsting.
Jag kan redan nu förutspå att den nya buss 55 kommer att bli en totalflopp med tanke på tre saker:
1. Norra Djurgårdsstaden är ett av Europas största stadsutvecklingsområden. Buss 55 är än idag redan hårt belastad på sträckan mellan Norra Djurgårdsstaden och Södra stationsområdet, buss 75 som kommer ersätta den längs Sturegatan går inte så mycket längre än till City och buss 54 som kommer vara ny i Norra Djurgårdsstaden kommer liksom 75:an också gå till City från Norra Djurgårdsstaden – fast via Erik Dahlbergsgatan, Fältöversten och Östermalmstorg med förlängning till Kungsholmen och Reimersholme, såklart. Så att dra in buss 55 från Norra Djurgårdsstaden skulle vara en skam för Norra Djurgårdsstadens resenytta och livskvalitet.
2. De som vill åka från västra till östra Södermalm har redan buss 66 (som just nu inte går mycket längre än till Vintertullen men jag tror att den ganska snart kommer dras tillbaka till Barnängen tack vare protesterna därifrån) så även som lokalbuss på Södermalm kommer buss 55 vara helt meningslös.
3. Buss 53 kommer som sagt försvinna från Danviksklippan och Danvikshem där större delen av dem som bor där är äldre, och hur ska de då kunna ta sig in till City utan att behöva byta vid Slussen eller gå längre sträckor?
Allt som allt så är det enda positiva jag kan se i den här paketlösningen att buss 54 förlängs till Norra Djurgårdsstaden och att Henriksdalsberget får en snabbuss till Slussen.