Trafiken på Kvarnholmsvägen växer successivt. Poliskontroller har visat att hastighetsgränsen inte hålls. Samtidigt är inte alla övergångsställen helt optimala som en diskussion mellan grannar på Kvarnholmen visar.
Innan Nacka började bygga stad användes Kvarnholmsvägen för olagliga biltävlingar nattetid.
I takt med att befolkningen i Henriksdal, Saltsjöqvarn, Finnboda, Finnberget och Kvarnholmen ska fördubblas till närmare 19.000 invånare år 2030 ska också trafiken växa till 24.000 fordon / dag från dagens runt 10.000 fordon / dag.
Det uppstår köer redan idag mellan Finnboda och Henriksdal. Samtidigt visar hastighetskontroller att Kvarnholmsvägen används av vissa som snabbspår för att ta sig förbi Värmdöleden.
Farlig kurva på Kvarnholmen
En granne på Kvarnholmen har nyligen på Facebook tagit upp övergångsstället mellan Lilla Don och Kvarnholmens centrum:
Det är fullkomligt livsfarligt då många bilister kör alldeles för fort och missar att det är ett övergångsställe där. Mina egna barn höll på att bli överkörda av bussen förra sommaren vid just det övergångsstället.
Niklas Tornberg
Kommentarerna på inlägget har blivit många. Vissa vill se farthinder på platsen:
Andra vill inte ha några begränsningar utan vill hellre se att föräldrar tar mer ansvar för sina barn:
Det sista Kvarnholmen behöver är ytterligare ett farthinder. Barn håller man i handen och innan man går över gatan så ser man sig för. Ser man en bil söker man ögonkontakt med föraren och försäkrar sig om att denne uppmärksammat dig. Enkelt. Fler kuddrum undanbedjes.
Dimistri Panagoulas
Andra tror mer på att Polisen behöver ha koll på sådana ställen:
Jag tror att man behöver informera polisen
Martin Allisatoch be dem stå och bevaka både vid bron / tunneln där det sällan går under 60 enligt skylten de satte upp samt på Kvarnholmen. Farthinder och dåliga vägar fungerar ju uppenbarligen inte.
