Har SL övergett trafikprojektet Danvikslösen?

HENRIKSDALSBERGET / HENRIKSDALSHAMNEN | Egentligen skulle projektet Danvikslösen, där Saltsjöbanan och Värmdövägen byter plats med varandra i Henriksdalstunneln för att frigöra mark åt bostäder i Henriksdalshamnen redan ha varit igång.

Värmdövägen vid Henriksdal, DanvikCenter i bakgrunden

Värmdövägen vid Henriksdal, DanvikCenter i bakgrunden

Men det har blivit påtagligt tyst kring det här megaprojektet som skulle ha inneburit att Saltsjöbanan skulle ha stängts i flera år, Henriksdalsbergets bebyggelse ha utsatts för dussintals sprängningar (som kanske hade skadat fastigheterna ytterligare), och trafiken på Värmdövägen och Danviksbron ha begränsats markant.

Den uppfattningen har också Per Kågeson, professor i miljösystemanalys på KTH när han skriver i Dagens Nyheter: ”SL förefaller ha övergivit tanken på Danvikslösen men hävdar fortsatt att det tar för lång tid att vänta på t-banan.”

Han förespråkar ”en förlängning av den blå linjen från Kungsträdgården via Skeppsholmen och/eller Djurgården och östra Södermalm” istället för att satsa på en modernisering av Saltsjöbanan.

>> Läs Per Kågesons debattartikel i Dagens Nyheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s