HENRIKSDALSBERGET / HENRIKSDALSHAMNEN | Egentligen skulle projektet Danvikslösen, där Saltsjöbanan och Värmdövägen byter plats med varandra i Henriksdalstunneln för att frigöra mark åt bostäder i Henriksdalshamnen redan ha varit igång.

Men det har blivit påtagligt tyst kring det här megaprojektet som skulle ha inneburit att Saltsjöbanan skulle ha stängts i flera år, Henriksdalsbergets bebyggelse ha utsatts för dussintals sprängningar (som kanske hade skadat fastigheterna ytterligare), och trafiken på Värmdövägen och Danviksbron ha begränsats markant.
Den uppfattningen har också Per Kågeson, professor i miljösystemanalys på KTH när han skriver i Dagens Nyheter: “SL förefaller ha övergivit tanken på Danvikslösen men hävdar fortsatt att det tar för lång tid att vänta på t-banan.”
Han förespråkar “en förlängning av den blå linjen från Kungsträdgården via Skeppsholmen och/eller Djurgården och östra Södermalm” istället för att satsa på en modernisering av Saltsjöbanan.