Trafikkaos när Danviksbron ska akutrenoveras 2013

DANVIKSKLIPPAN / SALTSJÖQVARN | Inspektionen av Danviksbron i höstas visade att körbanan på broklaffan är så angripen av rost att bärigheten har börjat försämras. Föra att klara tunga transporter för ombyggnaden av Slussen krävs nu en renovering som slår hårt mot oss i Nacka, Värmdö och Hammarby sjöstad.

Danviksklippan, Danviksbron och Danvikskanalen sedda från Saltsjön

Danviksklippan, Danviksbron och Danvikskanalen sedda från Saltsjön

Stockholm stads trafikkontor har nämligen förslagit att den 90 år gamla Danviksbron ska renoveras i två etapper våren och hösten 2013. Återigen avstår man från att renovera under sommaren, när yrkestrafiken är mindre och väljer istället månader med sämre väderlek och mycket yrkestrafik.

Skälet är att man vill ta hänsyn till fritisbåtarna som åker i Danvikskanalen under sommaren. Fritidsbåttrafiken förutsätter att broarna kan fällas upp. Och redan tidigare har båtlobbyn stoppat renoveringar under den varmare årstiden.

Begränsad trafik i upp till 140 dagar

Enligt planerna monteras det gamla brodäcket ner för att skrotas. Ett helt nytt däck med bättre rostskydd monteras istället.

Under 90 till 140 dagar kommer man bara kunna använda halva bron med tre körfält. Under rusningstid kan då två av tre körfält användas i den riktning som trafiken går.

Ingen viadukt till Saltsjöbanan?

Bron där tåg och bussar passerar är också sliten. Även här vill SL och trafikkontoret renovera 2013 och 2014.

Inom projektet Danvikslösen pratade man om att flytta Saltsjöbanan och eventuellt Tvärbanan till en seglingsfri viadukt. Men Slussen-projektet verkar ha tagit död på det projektet också som hade gett en mer långsiktig lösning.

Kommentera