Stadsbyggnadsnytt ger få svar om framtida kollektivtrafiken på Västra Sicklaön

KVARNHOLMEN / FINNBODA / HENRIKSDALSBERGET | Ett nytt nummer av Nacka kommuns nyhetsbrev Stadsbyggnadsnytt har kommit där fokus ligger på kommunikationer och nybyggen på bland annat Kvarnholmen och i Henriksdal.

Vertikalhuset på Kvarnholmens framtida södra del

Vertikalhuset på Kvarnholmens framtida södra del

På sidan två försäkrar kommunchefen Erik Langby igen att vi inte kommer att få någon tunnelbana i Kvarnholmen, Finnboda eller Henriksdal. ”SWECOs och Skanskas förslag är inte aktuellt” och avfärdar därmed byggföretagens planer för en station i Finnboda med utgångar mot Kvarnholmen och Henriksdalsberget.

Istället beskrivs bron mellan Kvarnholmen och Ryssbergen, över Svindersviken som någon slags trafiksatsning för att få folk att åka nya vägar istället för att ha Stockholm som mål. ”Ett scenario är att några tusen kvarnholmsbor ganska ofta ska ta sig till Forumområdet för att handla, medan invånarna i centrala Nacka kommer att ta vägen åt andra hållet för att besöka kulturevenemang på Kvarnholmen”, står det på sidan två.

På sidan sex går man igenom prognoser för bostadsbyggande. Södra Kvarnholmen är ett av områdena där bostadsbyggandet väntas komma i gång senare än beräknat för ett år sedan. ”Vi har t.ex. inte räknat med att stora byggherrar alltid ska börja bygga så snart detaljplanen är klar, utan  att de vill ha en viss andel av lägenheterna  sålda först”, förklarar Ulf Crichton.

Här nämner man också ett annat bostadsprojekt som har lagts senare på grund av konjunktur och bostadspriser: Henriksdal med runt 400 lägenheter.

Enda satsningen på kollektivtrafik på Västra Sicklaön nämns på sidan 10: SjöVägen. ”Målet är att båtarna ska gå kl 6-20, var 30:e minut i högtrafik och en gång i timmen i lågtrafik.”

>> Läs / ladda ned Stadsbyggnadsnytt mars 2012

Kommentera