Stockholms läns landsting tar avstånd från bättre förbindelser till Slussen

Stockholm landsting, Stockholm stad och Nacka kommun hade inom Danvikslösen stora planer på att rusta upp Saltsjöbanan, låta den gå runt Henriksdalsberget, flytta Värmdövägen in i Henriksdalstunneln, modernisera Danviksbron och dra Tvärbanan till Slussen via Danvikstull. Nu har dock Stockholm läns landstings trafiknämnd kommit med en idéstudie som förespråkar annat.

 

Saltsjöbanans station i Henriksdal

Saltsjöbanans station i Henriksdal

Myndigheternas idéstudie och inriktningsbeslut säger så här:

  • En konvertering av Saltsjöbanan till tvärbanestandard med fortsatt dragning in till Slussen kostar per mycket per resenär.
  • Det är mer kostnadseffektivt att rusta upp befintliga Saltsjöbanan.
  • En förlängning av Tvärbanan till Slussen ger lågt resande.
  • En förlängning av Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan har negativ effekt på bilarnas framkomlighet.
  • Det är mer lönsamt att satsa pengarna på en tunnelbana till Nacka.
  • I närtid (5 år) ska Saltsjöbanan förbättras med investeringar i bullerskydd, upprustning av elanläggningar, banöverbyggnader och tillgänglighetsanpassning av hållplatser.
  • Långsiktigt (efter 15 år) ska Danviksbron rustas upp och nya fordon anskaffas.
  • Behovet av investeringar i Saltsjöbanan är knappt under en miljard de kommande 15 åren.

3 svar till “Stockholms läns landsting tar avstånd från bättre förbindelser till Slussen

  1. Kul att se att det är flera som tänker åt detta håll. Jag ser även nyttan av att på sikt låta tvärbanan fortsätta ut på Kvarnholmen.

  2. Bra tanke Jonas. För mig, som har föräldrar i Gustavsberg, är det helt barockt att man ska hoppa av vid Henriksdal, sedan ha 10 minuters promenad ner till Tvärbanan, om man nu inte vill ta sig in till Slussen, för att sedan ta sig till Skanstull eller Gullmarsplan för att kunna byta till buss eller Tvärbana. Det är inte så jobbigt att gå, men ibland har man massvis med saker att bära.

    Om man drar Tvärbanespåret så att det fortsätter bort mot Henriksdal istället har man samtidigt det gamla spåret som en möjlig avställningsplats för Tvärbanan, så att man slipper köra alla vagnar till depån. Det borde inte vara så svårt att bygga ett litet depåhus med pentry/kök, samt toalett för förare/konduktör, så att man kan ha en minidepå även i den änden.

  3. Idag slutar Tvärbanan vid Sickla udde… Det finns inga andra förbindelser till Sickla Udde… Det är mycket märkligt att ha en ändstation så centralt utan andra förbindelser…

    Det enda raka är att förlänga Tvärbanan till Henriksdal, då uppnår man ganska mycket.

    Enkelt att byta till Saltsjöbanan för färd mot Slussen och Saltsjöbaden.

    Byte till buss mot Slussen

    Byte till buss mot Nacka och Värmdö

    Byte till buss mot Södermalm

    Byte till buss mot Kvarnholmen o Henriksdal

    Den förlängningen är relativt billig. Det blir dessutom en avlastning för Slussen. Alla som åker buss från Nacka och Värmdö och ska söderut kan byta till Tvärbanan vid Henriksdal istället för vid Slussen.

    Sedan byter man till T bana vid Gullmarsplan, Pendeltåg vid årstaberg eller röd tunnelbana vid Liljeholmen. Slussen avlastas från motsatt håll också (Gullmarsplan, Årstaberg eventuellt Liljeholmen… Det är lite långt från Liljeholmen fast man slipper byte…

    Det handlar om ca 800 m Tvärbana… Mer är det inte…

Kommentera