Trafikutredning talar mot tunnelbana i Finnboda och Henriksdalsberget

FiNNBODA / HENRIKSDALSBERGET I Dagens Nyheter skrev igår om SL:s trafikutredning om en förlängning av tunnelbanans blå linje till Nacka. Resultaten ska sammanfattas i en rapport som ska presenteras under sommaren.

Finnboda Parkväg 20–22 och greenen

Finnboda Parkväg 20–22 och greenen

Studien visar att en dragning från Kungsträdgården till Nacka via Djurgården, tunnel under strömmen och station i Finnboda & Henriksdalsberget skulle vara det sämsta alternativet med hänsyn till passagerarunderlaget.

Det är dock oklart hur studien tar hänsyn till den kommande befolkningstillväxten på Västra Sicklaön, där Kvarnholmen, Finnboda, Henriksdal och Henriksdalshamnen står inför stora bygg- och förtätningsprojekt. Det kommer också att skapas kring 2.000 arbetsplatser i området.

Att dra tunneln via Henriksdalsberget och allra västligaste Södermalm ger ungefär lika många resenärer i morgonrusningen som att dra den under Hammarby sjöstad och Sofia kyrka.

Det här alternativet har ursprungligen presenterats av Skanska och SWECO som vill bygga t-bana och Österleden i samma tunnel. Nu talar allt mer för att vi får Österleden i våra bostadsområden men ingen tunnelbana.

>> Läs mer i DN om trafikutredningens resultat om blå linje till Nacka

Kommentera