Cykelstråk i Danvikstull en fara för barnen

Cykelstråket från Henriksdalshamnen till Londonviadukten har flera gånger varit på tapeten pga den kaotiska korsningen Kanalvägen / Hästholmsvägen, omöjligt smala sträckan under Hästholmsviadukten / Danviksklippan, grävarbeten mellan gångtunnlarna vid Londonviadukten och tillhörande tävlingscyklister i hög fart.

Nu har gratistidingen Mitt i Södermalm tagit upp hur cykelstråket korsar barnens skolväg till Lilla Kulturama i fyravägskorsningen nedanför Londonviadukten.

”De kommer fort från alla olika håll och det är jätteläskigt att gå här. Det känns som att ingen bryr sig om oss”, säger 11-åriga Leia Ramberg Linnér till Mitt i Södermalm.

Här blir det en farlig kombination av rasande fart och ignoranta cyklister, avsaknad av speglar och skyltar. ”Det känns inte som ett säkert ställe och många cyklister beter sig helt galet”, säger Lilla Kulturamas rektor Mikael Sköldmark till Mitt i Södermalm.

Trafikkontoret i Stockholm stad har informerats och ärendet handläggs.

Danvikstull, Stockholm: Rondell för cyklister och gående nedanför Londonviadukten

2 svar till “Cykelstråk i Danvikstull en fara för barnen

  1. Och precis som jag trodde så fanns både skylten och ränderna där igår morse. Snabbare än förväntat men även sämre än fruktat. Skylten och strecken är placerade med alldeles för kort avstånd till platsen där barnen korsar vägen när de kommer från bussen, så har du lite fart när du kommer nerför backen upptäcker du inte skylten förrän det är för sent, och börjar du bromsa på grund av strecken så kommer du fortfarande att hålla full fart där den farliga korsningen är.

    I själva verket kan åtgärden faktiskt innebära en försämring; igår morse när jag reagerade på den nya skylten blev jag överraskad och tittade på den i stället för att vara uppmärksam på korsningen! Det förvärras ytterligare av att skylten har en tilläggstavla med text vilket kräver ytterligare fokus och tar en sekund att processa. Samtidigt som jag uppmärksammade skylten körde jag över de hårda strecken på marken vilket gjorde att jag ytterligare tappade fokus på eventuell trafik. Jag nominerar härmed lösningen till Stockholmsmästerskapet i kontraproduktivitet.

    Ibland undrar jag om de som planerar sånt här överhuvudtaget rör sig utomhus. Ju mer jag tänker på hur värdelös åtgärden är, desto mer förbannad blir jag. Om nu problemet är cyklister som kommer i för hög fart och inte uppmärksammar att det kan komma barn från busshållplatsen så måste man för det första göra dem uppmärksamma i tid och för det andra beräkna sträckan som krävs att sänka farten. Den sträckan är inte en halvmeter lång utan snarare runt 20 meter. Vid backen från slussen mot gamla stan har man gjort på rätt sätt.

    Man målade även fartsänkande streck vid Londonviaduktens busshållplats.

  2. Som en motvikt i fartdåre-debatten:
    Många cyklister verkar ha alldeles för mycket att göra med att hantera sig själva, sin cykel och i vissa fall sin telefon för att kunna ta hänsyn till övriga trafikanter. Ofta är inte dessa de ”fartdårar” som beskylls för allt möjligt utan (och nu generaliserar jag själv lite) tanter som verkar ha väldigt lite eller ingen vana av att röra sig i trafiken.

    Dessutom har många fotgängare totalt missuppfattat det där med företräde vid övergångsställe: Om man vänder 90 grader mitt i ett steg och går rakt ut i cykelbanan utan att se sig för är det stor risk att man blir skadad oavsett vems ”fel” det är. Konstigt att fotgängare ändå verkar ha någon slags respekt för bilar och bilvägar samtidigt som avsaknaden av självbevarelsedrift är total när det kommer till cyklar och cykelbanor.

    Jag cyklar kanske fortare än många, men försöker ändå visa hänsyn och respekt för mina medtrafikanter. Jag cyklar inte mitt i vägen. Jag hindrar inte andra. Jag håller avstånd vid omkörningar och stannar vid övergångsställen. Ändå har jag blivit både skriken åt och spottad på av både andra cyklister och fotgängare. Lite för ofta undrar jag om folk är totalt dumma i huvudet.

    Nu var inte denna kommentar särskilt riktad mot den här artikeln. Området ÄR problematiskt och det finns som nämns i artikeln flera potentiellt farliga platser i närheten. Dessutom handlar detta om barn, så man kan inte kräva att de har kunskap om trafik eller ens kan ta ansvar. Bra att det uppmärksammas så fler cyklister blir medvetna om att det är fler barn i området nu. Jag cyklar förbi platsen varje dag men hade ingen aning om att trafiken ökat. Då det inte finns något sätt att bygga bort problemet gissar jag att ”lösningen” blir en utstickande varningsskylt (i cyklisternas huvudhöjd) samt hastighetssänkande tjocka linjer över cykelbanan. Det verkar vara standard.

Kommentera