Stockholm stad svarar varför hållplatsen för buss 53 tas bort på Folkungagatan

I dagarna har jag fått ett e-mail från Ida Eklindh på Stockholm stads trafikkontor om varför man drar in buss 53:as hållplats utanför ICA-butiken på Folkungagatan. Den verkar mest ha offrats för cyklarnas skulle utan att man kollade vad det betyder rent praktiskt för folk som handlar där och vill ta bussen hem till exempelvis Danviksklippan eller Finnberget.

Södermalm, Stockholm: Korsningen Folkungagatan - Renstiernas gataHär är Idas svar i helhet:

”På grund av den nya vägkonstruktionen har det varit nödvändigt att flytta busshållplatsen. Den nya konstruktionen innebär att ett så kallat påldäck har lagts under vägytan för att minska skadliga vibrationer i ett antal hus på Folkungagatan. Av byggtekniska skäl har påldäcket placerats i mitten på gatan.

Gatans utformning har gjorts om för att styra busstrafiken på påldäcket så att vibrationer undviks. Detta innebär att bussarna nu kör på vänstra sidan i färdriktningen.

Hållplatsen har tagits bort för att upprätthålla ett bra trafikflöde längs gatan samt genom vägkorsningen utan att den övriga trafiken störs av avstannande bussar.

Utformningen ser även på helheten där hänsyn tagits till stadens gällande planer för framkomlighet samt den nya cykelplanen.

I utredningsskedet har Trafikkontoret även stämt av med Stockholms läns landsting och bussoperatören Keolis om borttagning av denna hållplats. I detta fall godkändes borttagningen eftersom det finns andra närliggande hållplatser inom 100-200 meter.

Sammanfattningsvis är det framförallt de byggtekniska aspekterna som har lett till att hållplatsen tas bort.”

4 svar till “Stockholm stad svarar varför hållplatsen för buss 53 tas bort på Folkungagatan

  1. Konstantin kan du inte fixa så att vi kan gilla inlägg…

  2. Tjärhovsplan ligger mycket nära Ica butiken… Jag stör mig på busshållplatser som ligger 100-200 meter från varandra… Det innebär fler stopp, tar massor av onödig tid och är inte miljövänligt för 5 öre…

    Det är orimligt att ha så täta hållplatser på vanliga busslinjer… Handlar det om servicelinjer typ 469 (kallas tydligen även antikrundan enligt säker källa) så är det en annan sak…

    Det finns alltför många hållplatser som ligger alltför nära varandra…

    Ett annat exempel på 53:ans linje är Danviken och Danviksklippan, det handlar om 200 meter på sin höjd… Kornhamnstorg och Mälartorget i gamla stan är ett 3:e exempel… 250 meter möjligen…

    tegelbacken – centralen (möjligen motiverat pga all trafik där, dessutom en bra bit från riddarhustorget), Kungsgatan – norra bantorget (knappast motiverat om det inte är väldigt många som ska av o på på båda hållplatserna…

    Sedan Wallingatan, Tegnergatan, Sabbatsbergs sjukhus, Vasaparken, odenplan, stadsbiblioteket…. Från Tegelbacken till stadsbiblioteket är det 10 hållplatser…. På ca 2,3 km…

    Roslagsgatan ligger långt bort från stadsbiblioteket… Sedan är det 2 (Surbrunnsgatan och Frejgatan) hållplatser till innan Roslagstull som är sist…

    Ta bort fler hållplatser så går bussarna litet fortare…

    🙂

  3. Nancy Granström

    En annan hållplats som också kan tas bort är hållplatsen på Folkungagatan
    i backen efter hållplatsen Londonviadukten in mot staden om nu något skall
    tas bort. Är det fler cyklister att ta hänsyn till än fler som nyttjar den kollektiva
    busstrafiken. Trogen bussresenär.

  4. Trams säger jag. Jag kan delvis förstå, men det borde kunna gå att sätta upp en hållplats på Folkungagatan som ligger närmare ICA än vad hållplats Ersta sjukhus gör.

Kommentera