Socialdemokraterna i Hammarby Sjöstad vill förlänga busslinjen 2 för att fortsätta över Danviksbron och via Kanalvägen Sjöstaden – något som kan stärka Henriksdalshamnens, Danviksklippans och Saltsjöqvarns förbindelse till city också.
“Vi menar att en så pass stor stadsdel borde ha en direktförbindelse med centrala staden”, säger Carina Fredén till hammarbysjostad.info.

Blåbuss istället för tunnelbana?
Två av alternativen för dragningen av tunnelbanans blå linje till Nacka skulle ha gått via Finnboda / Henriksdalsberget eller Danvikstull. Även Tvärbanan skulle ha gått via Danvikstull.
Eftersom dessa två permanenta lösningar hur man ska den växande befolkningen (40.000 – 60.000 invånare runt 2030 pga nybyggnation på Kvarnholmen, Finnboda, Henriksdal, Henriksdalshamnen & Östra Södermalm) mellan Östra Södermalm, Kvarnholmen och Sjöstaden är borta verkar man nu fokusera på mindre bra alternativ: ännu en buss som fastnar i trafiken!
Dagens resvägar från Danvikstull till City
Redan idag finns resvägar till City, men de är krångliga. Buss 71 till Norrmalmstorg via Kanalvägen i Henriksdalshamnen har mycket glesa avgångstider. M/S Emelie till Nybroplan via Henriksdalsbryggan ingår inte SL:s utbud och har glesa, starkt säsongsbetingade avgångstider.
Buss 53 mellan Finnberget / Henriksdalsberget och Rosslagstull har förvisso utökad turtäthet, men många förseningar, inställda turer, långa resvägar och 15 – 30 minuterstrafik på kvällar och helger kommer inte att räcka i längden. SL-båtlinjen Sjövägen via Kvarnholmen / Finnboda / Saltsjöqvarn till Nybroplan är en välkommen förstärkning, men 7 avgångar / dygn på vintern förminskar linjens betydelse.
Blåbuss till Kvarnholmen?
En tidigare utredning föreslog att busslinjen skulle istället fortsätta till Kvarnholmen via Danvikstull och Kvarnholmsvägen. Det alternativet är borta eftersom det nu saknas vändplan på Kvarnholmen och fokus ligger förbindelser mot Forum Nacka via Svindersviksbron.