Trafikverket har för någon vecka sedan presenterat en preliminär rapport för Östra länken / Östra förbindelse / Österleden med en dragning under Kvarnholmen istället för tidigare förslag om att den skulle gå via Danvikshem.
När det gäller rutten föreslår Trafikverket att Österleden ska gå i en djup tunnel från Djurgården till Kvarnholmen, Finnberget, Finnboda, Henriksdalsberget och slutligen via Svindersviken kopplas ihop med Södra länken. Hela dragningen hålls under jord om jag tolkar rapporten rätt.


Här kommer passager i rapporten som kan vara intresaanta för dig som bor på eller vill flytta till Kvarnholmen:
Avluftstorn
“Minst en luftutbytesstation kommer att behövas på sträckan. Avluftstorn, för att sprida partiklar och luftföroreningar från tunneln på en högre nivå, kommer sannolikt att behövas vid några tunnelmynningar”. Vi som bor nära Värmdövägen och kommer att se en rejäl ökning av trafiken på Kvarnholmsvägen pga inflytt och Kvarnholmsbron behöver kanske ingen avluft från Östra länken också nära våra bostäder, skolor och rekreationsområden.
Brandgastunnel under Kvarnholmen
“I anslutning till den branta lutningen under Kvarnholmen, kommer ett system för att omhänderta brandgaser att behövas. Detta kan bestå av en särskild brandgastunnel eller av en särskild ventilationskanal i huvudtunnelns tak. Tunneln förutsätts utrustas med sprinkler”.
Bergrum används som arbetstunnel
“På Kvarnholmen finns ett nedlagt bergrum, som bör kunna användas som utgångspunkt för en arbetstunnel”. Frågan är om det här arbetet nära bergeum som har använts för lagring av olja inte kan frigöra gifter som man har varnat för.
Etableringsanläggningar
“Etableringsområden kan anläggas på markytor på Kvarnholmen eller på pråmar”. Frågan är om inte Kvarnholmen förtjänar att lite lugn och ro från byggbaracker och sånt efter alla byggbaracker på halvön.