Korsningen i Henriksdal där Värmdövägen, Kvarnholmsvägen, Kanalvägen och Hästholmsvägen möts ställer till det för gående, cyklister, bussresenärer och bilister.
– Befolkningen på bägge sidor i Henriksdalshamnen och Kvarnholmen, Finnboda växer.
– I Henriksdal ska mer än 50 hus för upp till 5.000 nya grannar byggas.
– Att ta sig över vägen för att komma till Nacka Värmdö-bussar och Saltsjöbanan tar tid.
– Trafikljusen är ofta trasiga och inte gjorda för att prioritera gående.
– Tillfälliga bussterminalen under tiden som Saltsjöbanan stängs av ökar busstrafiken till Kvarnholmsvägen
– Invigningen av Svindersviksbron kan också påverka trafiken.
– Antal trafikolyckor i korsningen är hög.
– Danviksbron stoppar trafiken en gång i timmen under sommartiden.
Miljöpartiet föreslår därför inom ett politikerinitiativ i Nacka kommunfullmäktige:
1. Att en förlängning görs snarast av avkörningsfickan på Värmdövägen från Nackahållet in mot Kvarnholmsvägen, så att tillräckligt många fordon ryms där. Samtidigt läggs busshållsplatsen vid Henriksdal längre fram, så att fler bussar kan stanna där utan att blockera Kvarnholmsvägen.
2. Att parallellt med dessa åtgärder projekteras en gång- och cykelbro över Värmdövägen och Kvarnholmsvägen. Bron byggs så snart det är möjligt.
3. Att möjligheterna tas upp med Stockholms stad att minska på frekvensen då Danviksbron öppnas.
4. Att en separat avkörningsfil skapas på Värmdövägen innanför bussfilen, så svängande in mot Kvarnholmsvägen inte behöver stanna vid ljusen. Skulle även underlätta mycket för kollektivtrafiken.
5. Att en permanent lösning tas fram för korsningen och som genomförs när förutsättningar finns för detta.
Deja vú!
Det påminner om Danvikslösen som planerades för fullt kring 2005! Av det bidde det inte ens en tumme, ja förutom att man breddade cykelöverfarten på norra sidan av korsningen…