Vad är kvar efter pansarkryssaren Fylgia från Finnboda?

Pansarkryssaren Fylgia byggdes på Finnboda varv, sjösattes 1905 och levererades till flottan 1907 där fartyget överlevde so långresefartyg fram till 1953.

Pansarkryssaren Fylgia

Johan Löfgren, föremålsintendent på Marinmuseum Karlskrona skriver på sin blogg Sakletaren vad som finns kvar efter den på den tidens största svenska pansarkryssaren.

I Marinmuseums samlingar finns mycket porslin, bestick, personliga föremål som ett dopdiplom och ett linjedop, vapenmaterial och långreseminnen.

Fylgia-lådan på Marinmuseum Karlskrona med långreseminnen

Men mest intressant är väl Fylgia-lådan med minnen från Fylgias långresor 1908  – 1909. >> Läs mer om Fylgia

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

En kommentar till “Vad är kvar efter pansarkryssaren Fylgia från Finnboda?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: