I början av mars 2011 tillströk Nacka kommuns miljö- och stadsbyggnadsnämnd planförslaget för östra kvarnområdet på Kvarnholmen. Det fanns dock reservationer kring p-normen, alltså antal parkeringsplatser per bostad.

Detaljplanen innehåller 0,9 parkeringsplatser per hushåll.
“MP vill se en lägre p-norm än 0,9. Det här är ett centralt läge med utmärkta möjligheter till kollektivtrafik och cykeltrafik. I liknande lägen på andra sidor av staden ligger man på 0,6-0,8”, gav Mats Mamell (miljöpartiet) till protokollet.
“Vi socialdemokrater sympatiserar med tanken på en sänkt parkeringsnorm till 0.7 garageplatser per lägenhet”, gav Ingela Birgersson (socialdemokraterna) till protokollet.
Miljövänner tror att en hög p-norm befäster bilberoendet som i sin tur betyder mycket mer trafik på Kvarnholmsvägen och samtidigt skämmer Nacka kommuns miljöambitioner. Som jämförelse kan sägas att bilinnehavandet i Stockholms innerstad under de senaste åren har legat på 0,46 bilar per hushåll.
>> Läs mer om detaljplanen för Kvarnholmens östra kvarnområde
Jag tror att kritiken gäller framförallt att man planerar in bilberoendet och hoppar över tanken att satsa på bra kommunaltrafik istället. Det dras också paralleller mellan bilberoendet på framtida Kvarnholmen och exploateringen av Ryssbergens urskog.
Otroligt korkat att jämföra Kvarnholmen med Stockholms innerstad. I innerstaden har de nära, oftast gångavstånd, till precis allt. Dessutom har de en tunnelbana som går dygnet runt med korta mellanrum för lite längre transporter. Längs med vår kära Kvarnholmsväg finns varken mataffärer, butiker eller restauranger i någon större utsträckning. Folk behöver helt enkelt bil på ett helt annat sätt än i innerstaden. När det finns massor av mataffärer, butiker och restauranger i områdena Saltsjökvarn, Finnboda, Henriksdalsberget och Kvarnholmen – DÅ – kan kommunalpolitikerna få sänka sin P-norm.