Många kritiska röster på Finnbodas bomöte

3 maj höll HSB ett boendemöte för runt 200 grannar i Äventyrskontoret i Finnboda. Urban Jonsson, projektledare på HSB Bostad, fick ta emot många frågor från upprörda grannar.

Urban Jonsson, projektledare för HSB i Finnboda

Urban Jonsson, projektledare för HSB i Finnboda

Urban Jonsson och hans team berättade om Finnboda-projektets kommande delar:

  • Finnboda Blick  (ligger mellan Finnberget och svetshallarna) – HSB letar fortfarande efter någon som ska förverkliga den här byggnaden på nio våningar
  • Svetshallen (tidigare Docklands) – en detaljplansändring görs i november 2011, så att 40 lägenheter i den högra delen kan börja byggas senast 2013
  • Finnboda Pirar, Terrass och Udde – här är det svårt att säga när dessa projekt blir aktuella
  • Hermansdal (ytan mellan Danvikshem och Saltsjön) – tillfälligt bygglov på 5 år har getts för att uppföra ungdomsbostäder
  • Strandpromenaden – HSB och boende vill att den ska fortsätta mot Danvikstrand förbi snickeriet, men ytterligare förhandlingar med Danvikshem måste genomföras om att ta bort staketet och fortsätta bygga strandpromenaden
  • Finnboda Trädgårdar (ytan mellan seniorboendet bakom Danvikshem och Finnboda) – läs mer här
  • Finnboda Hamnkontoret – golvet har gett efter och renoveringen ska vara klar i början av hösten
  • Kajrestaurangen – ny entreprenör hittad; öppnas i början av hösten
  • Finnboda Hamnplan / Stapelbädd (stora hålet mellan svetshallarna och Fogia) kommer att bestå av tre olika byggnader, två med 40 lägenheter var samt radhus, grön innergård, lekytor, uteplatser, trappa mellan svetshallarna och stapelbädden; visningsbod kommer att ställas upp öster om restaurangen; säljstart 21 maj 2011
  • Markenteriet – ska totalrenoveras och och permanenta hyresgäster hittas

Kritiken

Boende i Finnboda på HSNs möte i Äventyrskontoret

Boende i Finnboda på HSNs möte i Äventyrskontoret

Den främsta kritiken som framkom på bomötet var att man tycker att HSB är för passivt när det gäller att hitta intresserade. Det i sin tur gör att projekten försenas eftersom man inte vill belasta HSB:s budget. ”Vi drabbas av ett havererar projekt” påpekade någon.

En annan kritik är att några känner sig lurade. HSN har sålt in ett koncept om Finnboda som en blomstrande stadsdel med butiker, serviceverksamhet och bra kommunikationer. Men HSB har haft svårt att hitta någon som vill driva butiker här eftersom underlaget fortfarande är för litet. ”Man saknar ett koncept för området. Det kommer att bli tråkigt som i Nacka strand”, sade någon.

En tredje punkt som togs upp var parkeringsplatserna. Grannarna anser att det finns för få gästparkeringsplatser. Många parkerar på gästparkeringen eftersom den är billigare än den permanenta. Någon föreslog att man borde förhandla med kommunen om att få parkera på båtklubbarnas parkeringar.

En annan granne tycker att det var synd att man bygger bostäder i Hermansdal. Det är inte mycket natur som får vara kvar i området.

Föräldrarna hade frågor om planerade lekparker. Men dessa ligger långt fram i tiden. På HSB tycker man att greenen räcker länge som lekpark.

Trafiken på Kvarnholmsvägen, som kommer att öka i samband utbyggnaden av Kvarnholmen och Finnboda, förorsakade också huvudbry eftersom ljudnivån anses för högt.

3 svar till “Många kritiska röster på Finnbodas bomöte

  1. Christopher

    Jonas, du verkar ha missat den bakomliggande orsaken till mångas frustration. HSB har sålt in ett koncept till oss som köpt lägenhet i området. De har pga diverse problem med finansiering inte kunnat fullfölja detta och jag med med flera är kritiska till att HSB inte släpper eller enligt egen utsago på mötet inte ens försökt släppa ifrån sig dessa byggrätter till bolag med bättre likviditet som har möjlighet att bygga omedelbart. HSB har försökt i väldigt liten skala sälja en av byggrätterna men har krävt en alltför hög insatts vilket speglar marknadspriset väldigt dåligt. Detta beror troligen på att marken är införskaffad vid ett annat marknadsläge och nu önskar givetvis HSB att få bra betalt för sin investering men detta drabbar oss i slutändan då vi i många år framöver kommer att behöva leva och bo i ett halvfärdigt projekt med en lång och utdragen byggprocess.

    Detta är vad jag försökte förmedla under mötet och tror att om området får ett större underlag kommer resten att sköta sig av sig själv. Jag är medveten att många uttryckte en oro över service och liknande men jag tror det ovan nämnda är det underliggande problemet.

  2. En rejäl satsning på kollektivtrafiken från Kvarnholmen, Finnberget och Finnboda mot Sickla och Henriksdalsberget kan kanske också minska trafiken på Kvarnholmvägen.

    Men även där krävs antagligen ett ökat underlag som kanske blir verklighet när Finnboda ich Kvarnholmen är färdigbyggda.

  3. Vissa vill ha kvar naturen andra vill ha butiker… Man måste ha en viss verklighetsuppfattning när man köper en lgh… För att få butiker och service krävs det ett ganska stort underlag… Det finns inte idag… Dessutom finns det 1 stort köpcentrum relativt nära i Sickla samt Nacka Forum o centrala Södermalm litet längre bort…

    Jarlaberg/Nacka strand har fler bostäder och inte så mycket bättre service nära… Fast litet närmare till Forum än det är till Sickla från Finnboda….

    Det är inte realistiskt att tro på så mycket mer service vid Finnboda än idag… När man bygger ut Kvarnholmen blir det en bro till Nacka Forum vilket gör att underlaget för att öka servicen då försvinner…

    Utan bro till Kvarnholmen finns det bättre förutsättningar för lokal service, dessutom slipper man biltrafik från Värmdöleden förbi Finnboda… Med en bro blir det genomfartstrafik… Mycket genomfartstrafik så fort det är köer på Värmdöleden…

Kommentera