T-bana till Nacka kan försämra kommunikationer till Henriksdalshamnen, Henriksdalsberget & Saltsjöqvarn

Tidigare skrev jag om SL:s utredning av 6 olika spårtrafiksalternativ till Nacka. Några dagar efter gick politiker inom Alliansen ut om att de stödjer alternativet med en tunnelbana via Sofia, Hammarby sjöstad bortom Sickla kanal och Sickla – alltså långt borta från exempelvis expanderande Henriksdalshamnen, Finnboda och Kvarnholmen. Trots över 16.000 invånare 2030 och några tusen arbetsplatser i trakten.

Besvikelsen över dragningen var mycket stor:

  • ”Bygg tunnelbana förbi Finnboda och Kvarnholmen istället. Finns ju redan tåg i Sickla, Hammarby Sjöstad och Järla Sjö. Jag vill ha tub!”, skriver @lusselan på Twitter.
  • ”Bra med tunnelbana till Nacka men sträckningen kan diskuteras. Hade hellre sett över till Djurgården och över till Kvarnholmen / Henriksdal”, skriver @jesperahlberg på Twitter.
  • ”En nackdel för Nackas del är att Kvarnholmen missas med en Sofia-station”, skriver @PaulWestin på Twitter.
  • ”Har de inte förstått hur utbyggt det blivit?”, skriver Charlotte Wieslander (Henriksdalshamnen) på Facebook.

Befolkningsprognos för 2030: 16.500 invånare

Det måste ha blivit någon slags kohandel, där Nacka tog kortare strån. Ökande befolkningsmängden hade nämligen lätt kunnat försvara en t-banestation i vårt närområde.

Nacka Värmdö-bussarna kan bli mycket glesare

Värmdövägen vid Henriksdal, DanvikCenter i bakgrunden

Värmdövägen vid Henriksdal, DanvikCenter i bakgrunden

En stor fördel med att bo vid Danviksklippan, Henriksdalsberget, Henriksdalshamnen eller Saltsjöqvarn är att vi har tillgång till Nacka Värmdö-bussarna mot Slussen (och i enstaka fall mot T-Centralen). Det kan ändra sig radikalt eftersom många av dessa bussar ska istället ha Sickla som slutstation där folk ska hoppa på t-banan.

”Vi behöver garantier att våra bussar fortsätter att gå till Slussen eller till den nya busscentralen vid Danvikstull. Och att direktbussar inte minskar i antal”, skriver Amie Kronblad (fp, Värmdö) på sin blogg om saken.

Tvärbanan

Det enda positiva för oss i Allians-alternativet är att Tvärbanan ska fortsätta från Sickla udde mot Lugnet, slingra sig runt Henriksdalsberget som Värmdövägen idag och fortsätta mot Henriksdalshamnen, Danvikstull, Sofia och Slussen.

Det ger oss möjlighet att åka till Gullmarsplan och bortom utan att först behöva åka till Slussen och ta gröna linjen därifrån. Men mot Slussen kommer den att ta evigheter pga en slingrande dragning via Sofia.

Saltsjöbanan

 

Saltsjöbanans station i Henriksdal

Saltsjöbanans station i Henriksdal

Allians-alternativet låter Saltsjöbanan även fortsättningsvis gå mot Slussen via Henriksdal. Den ska rustas upp och möta Tvärbanan vid Danvikstull respektive t-banan vid Sickla.

Det är dock oklart om det byggs en segelfri bro över Danvikskanalen för Saltsjöbanan och Tvärbanan.

Värmdövägen

Stora frågan är vad som kommer att hända med Värmdövägen. En skiss i DN visar att Saltsjöbanan ska fortsätta gå genom Henriksdalsberget. Men för att grannarna i Henriksdalshamnen ska kunna bå ett lugnare boende, och för att nästa etapp i bygget av Henriksdalshamnen ska kunna förverkligas, måste Värmdövägen

  • Antingen grävas ner och däckas över;
  • Eller byta plats med Saltsjöbanan och flytta in i Henriksdalstunneln.

2 svar till “T-bana till Nacka kan försämra kommunikationer till Henriksdalshamnen, Henriksdalsberget & Saltsjöqvarn

  1. Med Sofia menar man Nytorget. Och därifrån är det bara några minuter till tbanan. Folk vill desutm inte ha tbana i Sofia. Så de som inte vill ha får. Och de som vill ha får inte.

    Fast frågan är här vqrför inte tbanan kan placeras närmare Danvikstull istälet för närmare Gullmarsplan.

  2. Visserligen bor det ganska många här i vårt område men om man är rättvis …

    Så bor det oerhört många fler vid Sofia på Södermalm och dom har idag 0 tunnelbanestationer och 0 tvärbanor… Bara bussar…

    Visserligen missgynnas vi av detta men Sofia har mångdubbelt fler boende än oss…

    Det bästa vore om Saltsjöbanan byggdes om till dubbelspår istället… Dock inte speciellt realistiskt om dom satsar 15 miljarder på T bana hit att samtidigt bygga ut Saltsjöbanan…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s