Seniorer belägrade Trafiknämnden för ökad turtäthet på buss 55

Politikerna i Trafiknämnden i region Stockholm fick idag, tisdag 25 april påhälsning från 40 seniorer från Nacka, Danviksklippan och Tanto för högre turtäthet på buss 55.

I tre år har Konstantin Irina och nätverket för buss 55 och 53 förgäves bearbetat politiker i region Stockholm och SL-tjänstemännen om försämringarna när buss 55 började trafikera sträckan Tanto – Danviksklippan – Danvikshem – Finnberget.

Konstantin Irina och seniorerna mötte Anton Fendert, Jens Sjöström och Mikaela Haga
Konstantin Irina och seniorerna mötte Anton Fendert, Jens Sjöström och Mikaela Haga

Det är många seniorer som bor längs med sträckan och som är beroende av bussar gör att komma till läkare, livsmedelsbutiker m.m.

Seniorerna i väntan på politikerna

Vi har redan i juni 2022 demonstrerat utanför Trafiknämnden och möttes då av dåvarande trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (Moderaterna).

Den här gången togs vi emot av nya trafiklandtingsrådet Anton Fendert (Miljöpartiet), Jens Sjöström (Socialdemokraterna), Michaela Haga (Centerpartiet), Anna Sehlin (Vänsterpartiet) m.fl.

Seniorerna kom främst från Danvikshem, Tanto och Danviksklippan men även från Saltsjöqvarn, Finnberget och Finnboda. Bland dessa fanns också skådespelarna Ann Petrén och Cecilia Nilsson.

Fler turer?

På frågan om man kan utöka antalet turer så skyller Anton Fendert på avtalet med Keolis som sträcker sig fram till 2026. Leverantören har rydligen fria händer att bestämma över turtätheten och linjedragningen. Det låter nästan som vi kommer behöva demonstrera utanför Keolis kontor.

Michaela Haga sade att trafikantundersökningar och antal resenärer inte indikerar att det skulle finnas problem med linjen. Fast frågan är om rätt folk frågades eller om man frågade folk på centrala Södermalm som kan välja mellan fler bussar och tunnelbana.

Samtidigt kan Trafiknämnden via landstinget tillskjutsa mer pengar för att finansiera fler turer än de 2-3 turerna i timmen som dessutom kan vara försenade eller inställda. Inte minst till Finnberget som bara har en tur i timmen.

Bättre hållplatsläge i Slussen?

Här skyller politikerna på Stockholm stad som inte vill ha fler bussar i Slussen. Men de ska ändå försöka bearbeta staden.

De få turerna på buss 55 som trafikerar Slussen borde inte skapa några problem.

Linjedragning via City?

Här förklarar politikerna att Stockholm stad vill hålla nere antal bussar som trafikerar City och Centralen.

En senior påpekade att de här restriktionerna inte verkar gälla bilar, däremot bussar. Det är inte särskilt rättvist, miljö- eller klimatvänligt.

Buss 55 i Saltsjöqvarn mellan Henriksdalsberget och Tanto
Buss 55 i Saltsjöqvarn

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

%d bloggare gillar detta: