Planprogrammet för Henriksdal: Trefaldig befolkning 2030 utan bättre kommunikationer?

I väntan på SjöVägen vid Nybroplan

Fram till 17 mars har du möjlighet att lämna in synpunkter på Nacka kommuns planförslag för Henriksdal. Befolkningen i Henriksdal, Finnboda, Kvarnholmen och Saltsjöqvarn kommer öka från c:a 7.000 personer idag till 22.000 år 2030. Men planprogrammet utlovar inga utökade kommunikationer.

VIKTIGAST FÖRST

-> Läs Nacka kommuns planprogram för Henriksdal (pdf)
-> Ladda ner mall för synpunkter på trafik, kommunikationer och exploatering av skogen Trolldalen (pdf)
-> Information om hur du lämnar in synpunkter

22.000 grannar 2030 (+ 220 %)

Statistiken nedanför visar hur befolkningen kommer att växa från runt 6.800 grannar 2015 till nästan 22.000 grannar 2030. Det är en imponerande tillväxt med 220 procent. Därtill kommer 2.000 arbetsplatser främst på Kvarnholmen och vid utbyggnaden av DanvikCenter.

Befolkning i Henriksdal, Finnboda, Kvarnholmen och Saltsjöqvarn 2015 jämfört med 2030

I väntan på SjöVägen vid Nybroplan
I väntan på SjöVägen vid Nybroplan

Buss 53, 402 & SjöVägen otillräckliga redan idag

Vi är alltså runt 7.000 personer idag och ser att kommunikationerna är på gränsen av sin kapacitet:

  • Buss 53: Kännetecknas idag av många nästan fullsatta turer där grannar med barnvagnar ibland måste vänta flera turer. Förseningarna är stora. Turerna är glesa, främst på kväll och helg och allt för få till Finnboda och Finnberget. Antal turer har dragits ner. Busshållplatser och rutter har flyttats många gånger de senaste åren.
  • Buss 402: Helt ok men man märker att antal resenärer har ökat markant sedan Kvarnholmsbron har öppnats. Ofta försenad avgång från Slussen. Turtätheten har ökats.
  • SjöVägen: Antal resenärer ökar ständigt. Turer kan vara fullsatta, främst på morgonen och helgen (sommaren).
Lång kö för att gå på buss 53 vid Slussen
Lång kö för att gå på buss 53 vid Slussen

Ingen utökning av kommunikationerna utlovas

Stockholm läns landsting, som ansvarar för kommunikationerna, har inte lovat några utökningar utom kanske fler båtar på Sjövägen – något som är beroende av landstingets ekonomiska situation.

Även om landstinget skulle få ihop ekonomin för att öka antal turer på buss 53, buss 402 och SjöVägen så är det inte troligt att de kan serva 24.000 personer trots närheten till Saltsjöbanan och Nacka Värmdö-bussarna.

Nacka kommuns politiker säger att de har krävt en utbyggnad av kommunikationerna. Landstinget svarade att alla kranskommuner vill ha mer kommunikationer.

Bussresenärer vid Värmdövägen i Henriksdal köar för att åka med
Bussresenärer vid Värmdövägen i Henriksdal köar för att åka med

Ett bättre alternativ hade varit att få tunnelbanan till Danvikstull eller Finnboda (Nacka blev i frågan överkört Stockholm stad), Tvärbanan till Henriksdal eller Finnboda (föreslagen inom tidigare utvecklingsprojektet Danvikslösen) eller blå buss 2 till Kvarnholmen (föreslagen av Trafikverket).

Planprogrammet för Henriksdal utlovar inte heller mycket. Det enda som finns med är

  • En förbindelse (linbana eller gångbro) från Henriksdalsringen till Sickla (sidan 44).
  • En förbindelse (hiss) från Henriksdalsberget mot Kvarnholmsvägen (sidan 44).
  • Ett kollektivkörfält på Kvarnholmsvägen mellan Danvikshemsvägen och Värmdöleden (sidan 42).

Sjöstaden får allt. Vi får inget

Hammarby Sjöstad är ett exempel på hur kommunikationerna borde vara för en stadsdel med 30.000 invånare. Stockholm vill att stadens invånare ska ha bra kommunikationer.

Nacka har förpliktat sig att bygga 14.000 bostäder fram till 2030 för att få tunnelbanan till Nacka forum. Henriksdal räknas in i siffran men alltså ingen tunnelbana.

Kommunikationer i Henriksdal, Finnboda och Kvarnholmen jämfört med Hammarby sjöstad
Kommunikationer i Henriksdal, Finnboda och Kvarnholmen jämfört med Hammarby Sjöstad. Kursivt för framtida utbyggnad.

Så här lämnar du synpunkter på planförslaget senast 17 mars

Senast 17 mars ska du ha lämnat synpunkter på planförslaget:

  1. Skriv egna synpunkter eller skriv på en av våra mallar: Nätverket Bevara Trolldalens mall (pdf), Henriksdalsbergets grannars mall (pdf), Henriksborgs grannas mall (pdf)
  2. Skicka in per post (Nacka kommun, Miljö- och stadsbyggnadsnämnden, Planenheten KFKS 2012/294-214, 131 81 Nacka) eller via e-mail (registrator.plan@nacka.se. Skriv KFKS 2012/294-214 i ämnesraden)
  3. Eller lägg in synpunkter i 3D-kartan över Henriksdal.
………………..
Källor
1 Folkmängd per nyckelkodsområde (xls)
2 Antal bostäder som ska byggas på Kvarnholmen (3.500) x 3 personer per hushåll = 10.500 personer,
3 Antal bostäder som ska byggas i Finnboda (700) x 3 personer per hushåll = 2.100 personer.
4 Antal invånare i området december 2015 (1.520) + antal bostäder i planprogrammet för Danvikshem (160) + antal bostäder i SLG-huset (20) x 3 personer per hushåll + antal bostäder i GOMAN-huset (20) x 3 personer per hushåll = 1.800 personer.
5 Antal bostäder som ska byggas i Henriksdal (1.700) x 3 personer per hushåll = 5.100 personer.
6 Antal arbetsplatser på Kvarnhomen (1.000) + antal arbetsplatser i Henriksdal (1.000) = 2.000 personer.

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

En kommentar till “Planprogrammet för Henriksdal: Trefaldig befolkning 2030 utan bättre kommunikationer?”

  1. Jag åker nästan aldrig med buss 53 i rusningstrafik. Mina resor är oftast mellan kl 10:30- 15:30 vardagar.
    Från Saltsjöqvarn till Slussen är det så mycket folk (många med barnvagnar, rollatorer och rullväskor/dramaten). Det är oftast ståplats som gäller och proppfullt med folk.
    Buss 53 används också som transitlinje till Vikinglinjens båtar.
    Hur ska denna busslinje klara så många fler som ska transportera sig i området?! Hur ska man lösa detta, hur ser planeringen ut?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: