I slutet av 2012 utkom boken ”Stockholm Örlogsstad” i ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Medströms Bokförlag och Statens maritima museer.
Den tar upp örlogsfartyg, varv och befästningar i Stockholm och omgivningar från 1520-talet till idag. Många bilder och kartor.
”Minnet av örlogsstaden riskerar att försvinna”, säger Hans-Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet i Stockholm. ”Fartygen låg vid kaj eller för ankar på Stockholms ström. Örlogssjömännen och officerarna rörde sig i staden där örlogsstationen, örlogsvarvet och de privata varven tillhörde stadens större arbetsplatser. ”
Boken så klart även upp Finnboda varv. Läs mer om Stockholm Örlogsstaden
- Fylgia byggdes på Finnboda och sjösattes 1905. Hon ansågs vara sin tids vackraste örlogsfartyg och gjorde flera långresor. Foto: Sjöhistoriska museets arkiv, ur boken Stockholm Örlogsstaden
- Byggnationen av örlogsfartyg var omfattande i Stockholm inte minst under 1600-talet, med skepp som Vasa, Svärdet och Kronan, men även under senare tider med ånga, järn och stål. Här pansarskeppet Wasa på stapelbädden vid Finnboda 1901. Idag får man leta efter spår av verksamheten. Foto: Sjöhistoriska museets arkiv, ur boken Stockholm Örlogsstaden