SL fortsätter på obestämd tid att ändra rutten för buss 53 från Karolinska till Henriksdalsberget / Finnberget i rusningstrafik.
Hållplatserna Tegnérgatan, Dalagatan, Norra Bantorget, Vasagatan och Centralen hoppas över. Istället tar bussen en massa hållplatser via Kungsholmen.
SL:s kundtjänst fortsätter hänvisa till tunnelbanan om man är missnöjd. Men resenärer har upplevt att informationen på de elektroniska anslagstavlorna vid busshållplatserna, störningsinfo på sl.se, färdinfo i SL-appen samt info i telefonen inte alltid är synkad.
Nacka kommuns politiker har i årliga genomgången med Stockholm läns landsting av trafikförsörjningen till Nacka gång på gång missat buss 53. Därför har SL
- Regelbundet ändrat ändhållplatser. En gång var det Rosslagstull. Därefter Fridhemsplan och nu Karolinska.
- Lagt ner hållplatser som Folkungagatan och Kanalvägen.
- Inte gjort något åt hundratals inställda, fullsatta eller kraftigt försenade turer per vecka. Slussen-omläggningen har förstärkt problemet.
- Inte utökat turtätheten trots större befolkningsunderlag. C:a 9.000 grannar på nordvästra Sicklaön idag men upp till 27.000 år 2030 om planerade byggen blir av.
1990 till 2008 kunde vi säga att 53.an var ”stan´s bästa buss”, tog oss tvärs över halva Stockholm. Sedan gick det utför, och nu trots befolkningsökningen på V. Sicklaön, är det ännu sämre. Sätt in fler bussar vid rusningstrafik till att börja med, Linje 2 och 3 har dubbelt så många turer och är dessutom ledbussar, som ibland är halvfulla. Slopa några av deras turer till förmån för lilla 53:an, som är full morgon och eftermiddag.
Syntes iaf inte i dokumentet över kommunens synpunkter på trafikförändringar. Men det kanske finns annan dokumentation.
Det stämmer inte att vi hoppat över Buss 53