Regeringen tar ställning mot tunnelbana i Henriksdal

HENRIKSDALSHAMNEN DANVIKSKLIPPAN SALTSJÖQVARN HENRIKSDALSBERGET | HG Wessberg, regeringens förhandlare i frågan om utbyggnaden av tunnelbanan, har nu presenterat fyra olika förlängningar av t-banan som staten vill vara med och betala för.

När det gäller förlängningen mot Nacka har man bestämt sig för ett alternativ via Kungsträdgården – Hammarby kanal – Sickla – Järla – Nacka.

Kaka på kaka
Det märkliga i det förslaget är att Hammarby kanal redan idag har en snabbförbindelse till gröna linjen i Gullmarsplan. Därtill kommer nu blå linjen mot Kungsträdgården samt en ytterligare förgrening av blå linjen mot Gullmarsplan. Kaka på kaka alltså.

Även Sickla köpkvarter får mycket uppmärksamhet eftersom Saltsjöbanan, bussar, blå linjen och Tvärbanan ska dit.

Danvikstull, Nacka & Stockholm: Högtrafikerade Värmdövägen med DanvikCenter i bakgrunden

Danvikstull, Nacka & Stockholm: Högtrafikerade Värmdövägen med DanvikCenter i bakgrunden

Buss 53 – framtidens lösning?
Om regeringen kör över Nackas favorit om en station i Henriksdal lär det bli proppfullt för bussar och bilister i Danvikstull. De planerade och pågående bostads- och arbetsplatsbyggena i Henriksdal, Finnboda och Kvarnholmen kommer inte att vara möjliga. Buss 53:s kapacitet är redan nu överskriden under vissa tider.

Nu är det upp till Nacka-politikerna och kanske någrq Sjöstads-politiker att engagera sig. HG Wessberg öppnar nämligen för förhandandlingar. >> Läs mer om regeringens nej till t-bana i Henriksdal, Finnbida och Kvarnholmen

Kommentera