Nacka kommun har på våra pengar bekostat en bilaga i Dagens Nyheter med titeln “Hållbar framtid i Nacka” där man dessutom skryter om stora satsningar på kollektivtrafiken på västra Sicklaön.

Det talas om att våra bostadsområden ska förtätas som också stämmer när man ser planerna för Kvarnholmen, Finnboda och Henriksdal. “Men en tätare bebyggelse ställer också höga krav på kollektivtrafiken”, står det som självklar konsekvens i samma stycke i DN-bilagan.
Mer biltrafik
Frågan är varför man då driver politiken om en utbyggnad av bilvägar (Österleden via Finnboda och Henriksdalsberget, samt Svindersviksbron mellan Kvarnholmen och Nacka Forum tvärs genom Ryssbergens urskog)? Samtidigt tillåter man högre hastigheter på Kvarnholmsvägen där trafiken från Danvikstull senare kan smita vidare till Nacka Forum.
Ingen utbyggnad av kollektivtrafiken

Man har också valt att motionera för en dragning av tunnelbanan från Södermalm till Sickla köpkvarter istället för en dragning via exempelvis Danvikstull eller Finnboda. Dessutom har man lobbat för att Tvärbanan ska gå till Sickla köpkvarter och inte till Danvikstull som tidigare förespråkat.
Inte ens direktbussarna till Cityterminalen stannar längre i Henriksdal. Däremot verkar man försöka lösa problemet med den växande befolkningen på Västra Sicklaön med tätare turer på buss 53. Men håller det verkligen i framtiden?
Promenadstråk till Svindersvik
“Även på västra Sicklaön finns det goda förutsättningar att uppleva mer av de värdena genom att skapa promenad- och kommunikationsstråk ner till Svindersviken, Sickla och Järla sjö samt andra fina natur- och kulturmiljöer som finns väldigt nära”, står det på ett annat ställer.
Promenadstråket är mycket populärt. Men man glömmer berätta att när Österleden kommer att gena Svindersvik och Svindersviksbron byggs så får bruset från Värmdöleden ännu mer sällskap av samma form.
Hoppas verkligen att de förbättrar kollektivtrafiken vid Finnboda!