Valet 2018: Kristdemokraterna svarar på 6 frågor om nordvästra Sicklaön i Nacka

Kommunalvalet 2018 | Karin Teljstedt, listetta för Kristdemokraterna i årets kommunalval i Nacka har svarat på sex frågor som angår oss i Saltsjöqvarn, Henriksdalsberget, Finnboda och Kvarnholmen om bland annat buss 53, exploateringen av Trolldalen, hissen för seniorboendet ovanför Finnboda och trafiken på Kvarnholmsvägen.

2014 fick (kd) 5,3 % på Kvarnholmen, Finnboda, Finnberget och Danvikshem, 2,6 % på Henriksdalsberget och 6,6 % i Saltsjöqvarn, Danvikstrand och Henriksborg.

1. Vilka kandidater på kommunlistan har anknytning till nordsvästra Sicklaön, dvs Kvarnholmen, Finnboda, Finnberget, Henriksdalsberget, Henriksborg, Danvikshem eller Saltsjöqvarn?

Karin Teljstedt, Finnberget (nummer 1) och Karin Avelin Romin, Kvarnholmen (nummer 19).

Karin Teljstedt på valaffisch nedanför Finnberget

2. Planprogrammet för Henriksdal föreslår en exploatering på c:a 50 % av nyckelbiotopen Trolldalen. Stödjer ert parti planen eller kommer ni att engagera er för en större / mindre exploateringsgrad?

Kristdemokraterna stöder den bantade planen som skyddar merparten av Trolldalen.

Karta över Trolldalen med planerad bebyggelse längs med Henriksdalsbacken och Kvarnholmsvägen samt branter (lila) i sydläge

3. 2000 personer har skrivit på för en hissförbindelse mellan Finnboda och seniorboendet på Finnbodaberget. Stödjer ditt parti förslaget att Nacka kommun med eller utan privata finansiärer (t ex HSB) bygger en sådan förbindelse?

Det var Kristdemokraterna som tog initiativet till en hiss. Det var långt innan förslaget på försommaren. Vi vill också anlägga en rosenträdgård på platån framför Seniorhuset mot Stockholms ström, som kan bli en tilltalande rekreations- och utsiktspunkt.

Nyponros i nyckelbiotopen Trolldalen

4. Planprogrammet för Henriksdal berättar om upp till 24000 fordon dagligen på Kvarnholmsvägen efter år 2030. Under samrådet uttrycktes oro för bl.a. trafikstockningar, buller, avgaser och osäkra skolvägar. Hur tänker ert parti engagera sig för att mildra dessa negativa effekter alternativt hålla trafiken nere?

Denna stadsdel är i praktiken en förlängning av Stockholms stadskärna. Kvarnholmsvägen blir mer som en stadsgata med stadsbebyggelse. En av fördelarna med tät bebyggelse är att det finns underlag för god kollektivtrafikförsörjning. Att flytta hit innebär att kollektivt resande bör vara förstahandsalternativet. Man kan inte räkna fordon på det viset, detta är på väg att bli en innerstadsstadsdel.

Trafiken på Kvarnholmsvägen ökar från 9000 till 24000 fordon dagligen fram till 2030

Förutom Saltsjöbanan, som servar den västra delen, och bussen, utvecklas nu också pendelbåtstrafiken. Till och med linbana eller gångbro från Henriksdal till tunnelbanestation Sickla utreds, en idé som vi gillar.

5. Buss 53 med hundratals inställda, försenade och fullsatta turer per månad har de senaste åren upplevt stora förändringar, däribland borttagna hållplatser (t ex Kanalvägen och Folkungagatan), ständigt nya ändhållplatser (t ex Rosslagstull, Fridhemsplan och Karolinska) och både planerade ändringar (t ex Slussen & Henriksdal) och spontana ändringar (t ex Centralen / Vasagatan) av färdvägen. Det pratas också om att linjen kan försvinna i samband med utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka. (Hur) har ert parti engagerat sig och tänker engagera sig för att framtidssäkra buss 53?

Det är inte rimligt att en så tättbebyggd stadsdel skulle sakna bussförbindelse. Skulle SL föreslå nedläggning av busslinjen så skulle vi protestera kraftfullt när förslaget då skulle komma på remiss till Nacka. Men att det blir störningar under byggtiden är svårt att komma ifrån.

6. Nordvästra Sicklaön saknar idag kommunala fritids- och kulturanläggningar för vuxna (t ex kulturhus, bibliotek, museum, förenings- och möteslokaler, sporthall, utegym – medborgarförslag finns etc) trots en befolkning på över 20000 personer år 2030.
(Hur) kommer ert parti att arbeta för att ändra det?

Närområdet och boendet har en stor betydelse för den sociala gemenskapen. I planeringen av framtidens Nacka borde utformningens effekter på gemenskap och sociala möjligheter därför vara en bärande princip. Idag är de miljömässiga aspekterna standard i planering och byggande. Kristdemokraterna anser att de sociala aspekterna bör vara lika självklara, i syfte att mota ensamhet och främja gemenskap. När nya stadsdelar växer fram är det därför viktigt att vi säkerställer platser för lek, idrott, kultur, gemenskap och rekreation. Vi kommer att fortsätta att kämpa hårt för att bevara Nackas kulturella identitet.

Nacka kommun tycker att hundrastgården på Henriksdalsberget är för liten

På Kvarnholmen planeras ex. ett bibliotek, kultur/”event”-byggnad. Många springer, cyklar eller promenerar längs vattnet och det nyöppnade utegymmet vid Kvarnholmen har vidunderlig utsikt. Det planeras även ny och större hundrastgård på Henriksdalsberget. Visst byggs det, men gång- och cykelvägar har även på många platser gjorts mer tillgängliga. Jag tror även många av oss vuxna uppskattar de fina lekplatserna som kommit till. 

Det är viktigt det som skrivs om medborgarförslag. Vi i de demokratiska partierna måste lyssna bättre till våra väljare och hitta sätt att göra politiskt engagemang mer attraktivt. Det är fortfarande de politiska partierna som är bästa vägen till dialog och inflytande. Så hör av er med era idéer – vi lyssnar gärna!

Författare: Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *