Konstantin Irina skriver sedan 2007 Nacka nyheter om Kvarnholmen, Henriksdalsberget, Saltsjöqvarn, Finnboda, Finnberget, Finntorp, Alphyddan & Henriksborg.
Historiska vinterbilder från Henriksdal, Finnboda, Kvarnholmen & Finntorp
Historiska vinterbilder visar hur våra omgivningar under varvs- & kvarntiden på Kvarnholmen, Finnboda, Henriksdal, Finnberget, Finntorp och Danviken såg ut en gång i tiden.
Henriksdalsringen med tillhörande vattentorn till vänster håller på att byggas i slutet av 1960-talet enligt ritningar av Tore och Erik Ahlsén
Kvarnholmens trådbuss som var i trafik 1942 – 1959 till Nytorgsgatan på SödermalmSuperfosfatfabrikens båt Gäddviken ankrad i SvindersvikenIngången till ungdomsgården Grottan på Kvarnholmen. Djurgården i bakgrunden.
Gamla vinterbilder från Finnboda, Finnberget och Danvikshem
Finnbergets funkisbostäder byggs i slutet av 1940-talet för arbetare och tjänstemän på Finnboda varv enligt ritningar av Tore och Erik Ahlsén som också ritade Henriksdalsringen och Vilans skola.Vintervy från Finnberget mot Danvikshem och Finnboda varvDanvikshem i slutet av 1940-talet. Sluttningen mot Danvikstrand är nu bebyggd.Gamla Vilans skola från slutet av 1800-talet på 1970-talet. Antagligen något år innan den ersattes med nuvarande byggnad av arkitekterna Tore & Eric Ahlsén.Varvsarbetare i Finnboda väntar på buss 53 på Kvarnholmsvägen på 1979-taletSjösättningen av pansarbåten Thule i Finnboda varv. Ingenjörsvillan ovanför finns ännu kvar men i ett dåligt skick.Finnboda slip med den idag förfallna disponentvillan på Finnbodaberget till höger
Villa Svenbo med torn och tre våningar samt huset med sko- och läderaffär i bottenvåningen. Det var tidigare Nacka telefonstation, som fru Wall förestod. (Foro: Eric Ericsson, 1958)Finntorp (bild: John Kjellström, 1951)
Gamla vinterbilder från Danviksklippan, Danvikstull och Henriksdalshamnen
Järnvägsbron för Saltsjöbanan i Danvikstull på 1930-talet. Danvikens hospital och Saltsjöqvarn i bakgrunden.Björknäsbuss vid Danvikstull nedanför Danviksklippan på 1920-talet. Värmdövägen var inte särskilt bred då.Sjuttonsbacken i Danviksklippan (bikd: Olle Neckman, 1954 eller 1955)Danviksklippan och Danvikskanalen (bild: Lennart af Petersens, 1945-55)Varvet Hammarbyverken i Henriksdalshamnen på 1940-talet med Danviksklippan och Saltsjöqvarn i bakgrunden.
Gamla vinterbilder från Saltsjöqvarn, Henriksborg och Danvikstrand
Vinterbild från stranden – Utsikt från Ryssviken mot Saltsjöqvarn (Prins Eugen, 1937)Kvastmakarbacken österut, i fonden Övre linoljefabriken vid Henriksborg
Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.
Visa alla inlägg av Konstantinos Irina
4 reaktioner till “Historiska vinterbilder från Henriksdal, Finnboda, Kvarnholmen & Finntorp”
Vad det gäller ”Grottan”, har några bilder nyare/mindre gamla bilder här: Länka som du vill. Sprang där när jag var 10 år gammal, sprang igen när jag var äldre, typ…
Nejdå. Gamla järnvägsbron för Saltsjöbanan över Danviks hospital innan kanalen drogs.
Skulle tro att bron är vid Londonviadukten och över nuvarande Folkungagatan.
Bilden på järnvägsbron är väl snarare från 1910 eller däromkring, eftersom Danvikskanalen inte sprängts. I stället bör det vara det gamla utloppet från Hammarbysjön som vi ser under den låga vägbron.
Nils-Göran
Vad det gäller ”Grottan”, har några bilder nyare/mindre gamla bilder här: Länka som du vill. Sprang där när jag var 10 år gammal, sprang igen när jag var äldre, typ…
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Civilforsvar-Totalforsvar/VerkskyddscentralOchSkyddsrum/
Nejdå. Gamla järnvägsbron för Saltsjöbanan över Danviks hospital innan kanalen drogs.
Skulle tro att bron är vid Londonviadukten och över nuvarande Folkungagatan.
Bilden på järnvägsbron är väl snarare från 1910 eller däromkring, eftersom Danvikskanalen inte sprängts. I stället bör det vara det gamla utloppet från Hammarbysjön som vi ser under den låga vägbron.
Nils-Göran